Flanders DC weigert factuur omdat die... te laag is

Flanders DC, de organisatie voor ondernemingscreativiteit van de Vlaamse overheid, heeft een factuur geweigerd omdat die te laag was. Volgens de organisatie vroeg een illustrator gewoon te weinig voor het geleverde creatieve werk, zo staat te lezen op hun blog. "Er is bij sommige mensen uit de creatieve sector schroom om een realistische waarde op hun creatief talent en werk te plakken."

"Voor alles een eerste keer. Zo ook voor het weigeren van een factuur... omdat ze te laag was", staat te lezen in een blogpost van Flanders DC, de organisatie die al tien jaar lang in opdracht van de Vlaamse overheid creatieve ondernemers in Vlaanderen ondersteunt.

Wat is er gebeurd? Flanders DC had aan een illustrator een dringende opdracht gegeven. De illustrator was gedwongen het gevraagde werk na de gewone werkuren te maken. Het resultaat was volgens Pascal Cools van Flanders DC heel goed, en de factuur bedroeg maar 250 euro all in. "Die prijs strookte mijn insziens niet met de inspanningen, flexibiliteit en het vakmanschap die in het werk waren gekropen", aldus Cools. Daarom werd de factuur teruggestuurd.

"You pay peanuts, you get monkeys"

Volgens Flanders DC, dat zelf workshops rond prijszetting voor ondernemers organiseert, hebben mensen uit de creatieve sector het "vaak heel moeilijk een prijs op hun creativiteit te plakken". Er zou daarvoor "een zekere schroom" bestaan. "Een schroom die versterkt wordt door (potentiële) klanten die menen dat een creatief concept, een jingle, een videoreportage of een illustratie toch helemaal niet zoveel kan kosten. De volgende dag leggen ze wel een veelvoud op tafel voor boekhoudavies of de loodgieter die moet langskomen".

Elke De Vilder, managing director van het in 2014 opgestarte creatieve bureau Supermachine, bevestigt de problematiek. "Van ons is er jammer genoeg nog geen factuur afgekeurd wegens te laag", zegt ze eerst. Maar het klopt volgens haar wel dat de creatieve industrie "onderschat" wordt.

Zo klopt het volgens De Vilder wel dat bedrijven en organisaties vlot in de buidel tasten voor een loodgieter, maar bijvoorbeeld minder of geen geld over hebben voor een logo. Sommige creatievelingen geven voor een kleine prijs het beste van zichzelf. "Maar de output kan naar mijn mening nooit top zijn", aldus De Vilder. "You pay peanuts, you get monkeys. Wij bij Supermachine geloven heel hard dat, hoe groot of hoe klein een project ook is, alles start vanuit een strategische oefening".