Open VLD Leuven wil één keer per jaar winkelen tot middernacht

Open VLD Leuven wil de winkels in de binnenstad één keer per jaar -en liefst op een vrijdag- tot middernacht openhouden. Dat staat in het plan "Leuven, My-Place" -een verwijzing naar het Uplace-shoppingproject in Machelen- dat de lokale afdeling van de partij heeft voorgesteld.

"Als je mensen wil aantrekken naar je stad moet je uitzonderlijke dingen doen. Tijdens zo'n avondshopping kan je tevens initiatieven nemen op vlak van toerisme en cultuur en op die manier een totaalevenement creëren. Als je voor de vrijdagavond kiest, zullen bezoekers makkelijker het winkelen combineren met een restaurantbezoek of een toeristisch weekendje uit", zegt Rik Daems. De oppositiepartij stelt hierbij tevens voor om met de winkels af te spreken dat ze later op de avond grotere kortingen geven aan klanten.

Het is een van de tientallen voorstellen in het "Leuven, My-Place"-plan. Daar staat ook gratis wifi in het centrum in, net als een strenger leegstandsreglement, renteloze lening voor starters, verlaging van de belastingdruk voor ondernemers, een masterplan voor de benedenstad en het uitspelen van bekende figuren als ambassadeurs.

"De stad moet zich omvormen tot een geïntegreerd belevingscentrum en beter en professioneler de enorme troeven uitspelen die voorhanden zijn op vlak van handel, horeca, toerisme, cultuur en de KU Leuven. Om de krachten beter te bundelen, stellen wij de oprichting voor van een autonoom gemeentebedrijf AG City Marketing. Momenteel werken de bevoegde schepenen immers onvoldoende samen waardoor een aantrekkelijke centrale huisstijl volledig ontbreekt", aldus Daems.