Franstalige steun voor Weyts - Johanne Montay

labels
Opinie
Aansturen van de 'opinie' teaser o.a. op de home pagina en 'opinie' weergave op een detail artikel. Deze tag zorgt er ook voor het automatisch aanvullen van de 'opinie' overzichtspagina

Tijdens het weekend hebben jullie zeker deze tweet gelezen. Ik heb jullie Zakia Khattabi in een vorig opiniestuk al voorgesteld. Ze is de voorzitster van Ecolo, onze Meyrem Almaci, eigenlijk. Afgelopen zaterdag heeft ze dus het RTBF-interview van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA) getweet. Ongewoon, want meestal heeft de Ecolo-voorzitster meer de neiging om aan N-VA-bashing te doen (en maandag,heeft Bart De Wever nog op zijn donder gekregen op de Twitter-account van Khattabi (hier en nog hier).

Maar nu stelt Ben Weyts een kilometerheffing voor. Een maatregel die Ecolo al lang steunt. Maar de partij staat wel heel alleen aan Franstalige kant.

Een vergeten handtekening

Flashback naar februari 2014. 1200 autobestuurders worden uitgekozen om aan een test van kilometerheffing deel te nemen. Rekeningrijden, dus. De politieke partijen zijn tegen. Want autorijden is noodzakelijk en mag niet belast worden. Eenstemmig vechten ze de kilometerheffing aan. Ondanks het feit dat de test, zowel in Wallonië, Brussel als Vlaanderen, door alle partijen werd goedgekeurd. Maar de verkiezingen staan voor de deur. De politieke partijen profileren zich. De PS is dus radicaal tegen de kilometerheffing, de MR ook. Zo kan de voorzitter van de CDH niets anders doen dan de heffing ook bekritiseren.

Hij vergeet plotseling dat de CDH haar handtekening onder de lancering van de test heeft gezet. Deze handtekening staat op het document dat op alle redacties belandt. Lutgen was toen Waals minister van Mobiliteit. In Brussel probeert Bruno De Lille (Groen) uit te leggen dat deze kilometerheffing geen nieuwe belasting is (net als Ben Weyts dit weekend in De Tijd uitlegde), maar niemand luistert. En Ecolo moest geërgerd toegeven dat “de voorwaarden om een kilometerheffing in te voeren” niet aanwezig zijn. De Franstalige pers maakt veel lawaai over de kilometerheffing, de Vlaamse niet. Dit allemaal omwille van de verkiezingen.

De N-VA herneemt het voorstel

Een jaar later legt de N-VA dit voorstel opnieuw ter tafel. Maar in Vlaanderen is niemand tegen. Er bestaan wel incertitudes maar Vlaanderen gaat hoe dan ook door met de studie. De Franstaligen willen er niet van weten. Jammer. We zouden graag daarover praten want het is een goed idee, verduidelijkt Ben Weyts.
Twee Franstalige politici hebben intussen gereageerd: de federale minister Jacqueline Galant roept op tot overleg. En Zakia Khattabi, op Twitter, dus. Ze verdedigt het idee van Ben Weyts.

Een test aan Franstalige kant

Waarom is er aan Franstalige kant zo weinig reactie? Wallonië kent minder files dan Vlaanderen. Soms zijn er files in Namen of Luik. Maar dat is niets in vergelijking met de Antwerpse ring of de files op de E40 tussen Brussel en Gent, of op de Brusselse ring. Alle Walen zullen jullie vertellen dat ze in hun streek niet zonder auto kunnen. Betalen om naar het werk te rijden maakt iedereen overal bang, zowel de Walen als de Franstalige politieke partijen.
De volgende verkiezingen vinden plaats in 2018. Is het geen tijd om in het zuiden van het land een proef op grote schaal te organiseren? We zijn nu al zeker dat Zakia Khattabi dit idee zou twitteren.

(Johanne Montay is chef van de politieke redactie van de RTBF. Deze bijdrage verschijnt ook op de nieuwssite van de Franstalige omroep.)
 

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.