Vlaanderen legt tarieven kilometerheffing vrachtwagens vast

De Vlaamse regering heeft meer details bekendgemaakt over de kilometerheffing voor vrachtwagens die in april van volgend jaar wordt ingevoerd. Die zal gelden voor alle snelwegen en een aantal grote gewestwegen voor voertuigen vanaf 3,5 ton. Het tarief zal variëren tussen 0,074 en 0,2 euro per gereden kilometer.
BELGA/ MAETERLINCK NICOLAS

De kilometerheffing moet ervoor zorgen dat de wegen betaald worden door wie ze gebruikt. Zo moeten de vele buitenlandse vrachtwagens die over onze wegen rijden, ook mee betalen. "Vrachtwagens die de wegen minder belasten, zullen minder moeten betalen", zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Na overleg met de sector heeft Weyts nu de concrete uitwerking van de kilometerheffing klaar. Het tarief zal afhankelijk zijn van drie variabelen: gewicht, wegtype en emissieklasse. Een vrachtwagen uit de meest vervuilende klasse (Euronorm 0) die bovendien zwaarder is dan 32 ton, betaalt bijvoorbeeld het maximumtarief van 0,2 euro. Een vrachtwagen in de laagste gewichts- (tussen 3,5 en 12 ton) en emissieklasse (Euronorm 6), betaalt het minimumtarief van 0,074 euro per kilometer. De tarieven liggen onder het niveau van de kilometerheffing in Duitsland.

Jaarlijks 310 miljoen euro opbrengst

De opbrengst van de kilometerheffing voor vrachtwagens wordt geschat op 310 miljoen euro per jaar. De binnenlandse transportsector krijgt er wel wat voor terug. Zo wordt het eurovignet afgeschaft en wordt de verkeersbelasting verlaagd tot het Europees toegelaten minimum (voor de kleinste vrachtwagens wordt ze zelfs afgeschaft). De kilometerheffing wordt bovendien volledig aftrekbaar van vennootschaps- en personenbelasting. Er komt bovendien 100 miljoen euro bij voor het budget voor wegeninfrastructuur, een uitbreiding met zowat 30 procent.

De heffing zal gelden op alle wegen waar nu het eurovignet geldt, al zijn er ook vrijstellingen. In de havengebieden moet niet worden betaald en op de N49 tussen Westkapellen en Zelzate evenmin. Naar en in de Liefkenshoektunnel zal de heffing ook niet van toepassing zijn, al zal daar, zoals nu, tol worden betaald. Op die manier moet, volgens Weyts, de Liefkenshoektunnel een interessant alternatief worden.

"Loonkost moet aangepakt worden"

Transportfederatie Febetra is tevreden dat de regering de tarieven nog wat heeft verlaagd en dat er wat wordt gedaan aan de verkeersbelasting voor bepaalde vrachtwagens. "Maar die kilometerheffing blijft wel een zware impact hebben op onze sector", zegt Isabelle De Maegt aan VRT Nieuws.

"Daarom vinden we het ook jammer dat de flankerende maatregelen die zijn aangekondigd, niet echt concreet zijn", gaat ze voort. "We zitten al met het probleem van de loonkosten -wat uiteraard los staat van de kilometerheffing- en vrezen dat deze heffing het laatste duwtje in de rug is voor klanten om te kiezen voor goedkopere Nederlandse of Luxemburgse vervoerders."

Volgens de federatie zijn er al 6.000 arbeidersplaatsen verdwenen in de sector. "Als er niets aan de loonkosten wordt gedaan, zal die trend zich voortzetten."

"Europese heffing"

De socialistische transportvakbond vreest dan weer dat de kilometerheffing concurrentievervalsing zal veroorzaken. De heffing geldt namelijk niet in alle Europese landen en zal ook verschillend zijn tussen de gewesten in ons land.

"Wij zijn altijd voorstander geweest van een Europese heffing", verduidelijkt Frank Moreels van de BTB aan VRT Nieuws. "Dat is niet doorgegaan en zelfs in België zullen er nu verschillende systemen gehanteerd worden. Daardoor wordt het voor een transportfirma wel heel complex."

De vakbond spreekt van "een gemiste kans voor uniformiteit".