"Debat over loopbaan leerkrachten voer je niet in de media"

Het debat over de loopbaan van de leerkrachten in Vlaanderen wordt best niet in de media gevoerd. Dat heeft Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) gezegd. Ze reageert daarmee op de voorstellen van Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs in Vlaanderen. De minister wil de komende weken en maanden wel "een belangrijke stap vooruit" zetten en tegen het begin van het volgende schooljaar met een concept naar het parlement trekken.

De topman van het katholiek onderwijs wil dat alle leerkrachten in zijn net 22 uur per week lesgeven. In de tweede en derde graad komt dat neer op 1 of 2 uur extra. Door leerkrachten meer uren te laten werken, komt er geld vrij voor andere zaken zoals begeleiding voor nieuwe leerkrachten.

Minister Crevits was om verschillende redenen niet zo gelukkig met de communicatie. "Toen ik vanmorgen in een Vlaamse krant las dat leerkrachten 22 uur moeten werken, was ik zeer ongelukkig. Op die manier wordt de indruk gewekt dat een leerkracht maar 22 uur werkt. Een leerkracht doet zoveel meer. De opdracht van een leraar is veel meer en veel breder dan de 21 uur of 22 uur die hij of zij voor de klas staat", aldus Crevits.

"Een belangrijke stap vooruit zetten"

Daarnaast laat de CD&V-minister duidelijk verstaan dat ze het debat liever niet in de media voert. Het debat over de lerarenloopbaan woedt al langer. Voormalig minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) kondigde vorige legislatuur al een pact aan, maar slaagde er niet in een akkoord te bereiken.

Minister Crevits wil absoluut vermijden dat het dossier opnieuw blokkeert. Volgens haar ligt een heel aantal bouwstenen -zoals eindeloopbaandiscussie, verlofstelsels, maatregelen voor startende leerkrachten,...- klaar.

De CD&V-minister wil van de komende weken en maanden -een periode zonder grote budgettaire discussies- gebruikmaken om samen met de werkgevers en werknemers in de onderwijssector "een belangrijke stap vooruit" te zetten. Ze hoopt bij de start van het volgende schooljaar met een concept naar het parlement te kunnen trekken. In tussentijd zal ze zich naar eigen zeggen "hoeden voor grote verklaringen in de media".