"Scouts en Gidsen wil niet ongevraagd voor kar worden gespannen"

De nationale leiding van Scouts en Gidsen Vlaanderen is het beu dat beelden van leden ongevraagd gebruikt worden in reclamespots en andere campagnes. "Wij zijn niet kleinzerig, maar we willen zelf kunnen bepalen of we al dan niet bij een project betrokken", verduidelijkt communicatieverantwoordelijke Jan Van Reusel.

Van Reusel beklemtoont dat Scouts en Gidsen Vlaanderen met veel partners al goed samengewerkt heeft. "Ik denk dan aan afleveringen van de fictiereeksen "Witse" en "Windkracht 10", de actie Music For Life van Studio Brussel en de film "Welp" van Jonas Govaerts", zegt hij aan deredactie.be. 

Maar recent werden beelden van scouts opnieuw zonder toestemming gebruikt. Van Reusel verwijst onder meer naar een campagne van Pro Familia, een anti-abortusvereniging, en een radiospot van warenhuisketen Lidl, waarin gesuggereerd werd dat scouts op kamp ongezond eten. En in het verleden betaalde Proximus uiteindelijk een schadevergoeding, die doorgestort werd aan Child Focus, nadat beelden van scouts zonder toestemming gebruikt werden.

"In al deze gevallen was er geen overleg vooraf", legt Van Reusel uit. "Het kan niet dat wij in functie van reclame of in functie van een ideologie voor een bepaalde kar gespannen worden zonder dat wij daarin betrokken worden. Scouts is een pedagogisch project waar veel ouders vertrouwen in hebben. Dat willen we niet zomaar te grabbel gooien."

Scouts en Gidsen Vlaanderen vraagt daarom nog eens uitdrukkelijk "aan iedereen die zich voorneemt breed met scouts in beeld te komen" om het nationaal secretariaat van de vereniging te contacteren "en als partners hierover afspraken te maken". "Het is aan de nationale leiding om uit te maken aan welke producten, diensten, normen en waarden het pedagogisch project van scouting op landelijk niveau al dan niet wordt gekoppeld."

Van Reusel benadrukt wel dat Scouts en Gidsen Vlaanderen niet kleinzerig is en dat humor moet kunnen. "Als Kamagurka een cartoon maakt over ons, dan lachen uiteraard wij mee", besluit hij. "Maar het gaat voor ons om de strategie die erachter zit."

Het beeldmerk van de scouts is juridisch beschermd door een depot. "Het is voor Scouts en Gidsen Vlaanderen dan ook onaanvaardbaar dat kenmerken zoals uniform en logo's zonder vraag om toelating worden gebruikt, noch in commerciële publiciteit, noch bij campagnes voor welk inhoudelijk doel dan ook", klinkt het.