Duitse spoorstaking mogelijk nog tot einde pinksterweekend

In Duitsland wordt opnieuw gestaakt bij het spoor. Twee weken geleden legden de treinbestuurders ook al een week lang het werk neer, een record was dat. Maar nu de onderhandelingen in het slop blijven zitten, kan dat record weer gebroken worden. Mogelijk wordt er nog tot en met Pinkstermaandag gestaakt.

Tot gisteren beperkte de huidige staking zich tot het vrachtverkeer, maar sinds middernacht wordt er ook gestaakt bij het personenvervoer. Er is nu een nooddienstregeling van kracht waarbij slechts één op de drie langeafstandstreinen rijdt.

Bij het lokale treinverkeer verschilt de situatie heel erg per regio. Vooral in Oost-Duitsland rijden er weinig treinen. Voor de ICE-treinen vanuit Brussel en Luik naar Keulen en Frankfurt worden geen problemen verwacht.

Treinbestuurders

Aanleiding van de stakingen, de negende al sinds september, is het eisenpakket van de kleine machinistenvakbond GDL. Die wil een hoger loon voor alle werknemers van de Deutsche Bahn en een kortere werkweek, maar daar wil de directie voorlopig niet op ingaan.

Volgens Duitsland-correspondent Judith van de Hulsbeek gaat het intussen niet meer om die procenten loonsverhoging of om een kortere arbeidstijd, maar is het een principekwestie geworden voor vakbond GDL. Ze willen niet langer alleen voor de treinbestuurders onderhandelen, maar voor àlle werknemers van Deutsche Bahn.

Gisteren is er nog een ultieme onderhandelingspoging geweest, maar ook die is mislukt. De situatie is zo ernstig dat bondskanselier Angela Merkel een onderhandelaar heeft aangesteld. Men hoopt nog op een doorbraak, maar als er eerstdaags geen oplossing komt, lijkt het erop dat er nog tot en met het lange pinksterweekend zal worden gestaakt. Er is namelijk geen einddatum afgekondigd.

Machinistenvakbond GDL moet sinds gisteren trouwens haar stakende leden uit eigen zak betalen. Dat meldt althans de Duitse krant Bild. Die schrijft dat de overkoepelende vakcentrale DBB de kosten van de staking niet meer wil betalen, hoewel ze de staking steunt. 

Als GDL de staking volhoudt, zal het dagelijks 200.000 euro moeten uitbetalen aan haar leden. En voor de Duitse economie lopen de kosten van de staking intussen op tot zo'n 100 miljoen euro per dag.