Makkelijker compensatie vragen voor vertraagde trein

De NMBS gaat het compensatiesysteem bij vertragingen aanpassen. Als je trein te laat is, zou je een vergoeding krijgen als die 30 minuten vertraging heeft. Die compensatie zou al gelden vanaf 1 vertraging. Nu kan je compensatie aanvragen als je trein 15 minuten vertraging heeft, maar pas als dat 20 keer gebeurt in een periode van 6 maanden. Het voorstel staat in een Koninklijk Besluit dat morgen nog besproken wordt op de ministerraad.
Jonas Hamers / ImageGlobe

De compensatieregeling bij de NMBS is op dit moment vrij complex. Een reiziger die vergoed wil worden omdat zijn of haar trein een vertraging van minder dan een uur had, moet zelf een uitgebreide administratie bijhouden. Bij vertragingen van minstens 15 minuten bijvoorbeeld moet je zelf kunnen aantonen dat het gaat om minstens 20 vertragingen in 6 maanden tijd. Je krijgt dan per vertraging een compensatie van 25 procent van de waarde van een enkele reis.

De NMBS wil af van dat omslachtige systeem. Er ligt een nieuw voorstel op tafel: een eenmalige vertraging zal dan volstaan om een compensatie aan te vragen. Daartegenover staat dat dat pas zal kunnen bij een vertraging vanaf 30 minuten. Als compensatie krijg je de helft van je ticket terugbetaald in waardebonnen.

Blijkbaar was er in het huidige systeem ook misbruik door reizigers. Mensen met een abonnement gingen bijvoorbeeld achteraf opzoeken welke treinen vertraging hadden en vroegen een compensatie zonder dat ze de trein effectief genomen hadden.

Voor een vertraging van een uur of meer verandert er trouwens niets: je krijgt dan nog altijd je volledige ticket terugbetaald.

"Beste vereenvoudiging is stipter treinverkeer"

De reizigersvereniging TreinTramBus reageert tevreden op het nieuwe compensatievoorstel. Het is vooral een vereenvoudiging, zegt woordvoerder Jan Vanseveren. "Mensen hoeven niet meer maandenlang hun vertragingen bij te houden, daar zijn we blij mee. Het onderscheid tussen occasionele en regelmatige vertragingen verdwijnt, dat is ook eenvoudiger."

Al blijft de beste vereenvoudiging nog altijd stipter treinverkeer, luidt het. "Vertragingen zullen er altijd zijn, maar nu halen we nog altijd maar een stiptheid van 88 procent. Op dat vlak is er nog veel werk aan de winkel", zegt Vanseveren.