Schooldirectrice uit Lier is Leraar van het Jaar

Mireille Van Craenenbroeck (45), directeur van het Sint-Ursulalyceum in Lier, is verkozen tot "Leraar van het Jaar". Het onderwijsblad Klasse zette in de verkiezing van dit jaar de directeurs centraal. "Mireille is een motivator, een intelligent communicator en een leider met visie", schrijft haar lerarenteam.

Na edities van de voorbije jaren met laureaten uit het buitengewoon onderwijs, of titels voor specifieke groepen, zoals mannelijke of startende leraren, stonden nu directeurs in de kijker in de verkiezingen "Leraar van het Jaar" van Klasse.

De redactie ontving liefst 4.000 nominaties voor meer dan 900 directeurs. Kosten noch moeite werden gespaard, zoveel is duidelijk. "We hebben een levensgrote directeur in elektriciteitsdraad binnengekregen, een bak bier met flesjes met boodschappen op,... Je kan het zo gek niet bedenken", zegt Leen Leemans van Klasse.

De keuze van de jury viel uiteindelijk op Mireille Van Craenenbroeck (45) uit het Sint-Ursulalyceum in Lier. Ze is daar directeur sinds 2006. Daarvóór gaf ze er het vak scheikunde, en ze is ook oud-leerlinge van de school.

"Mireille ziet het volledige plaatje van de school en zet in op gedeeld leiderschap", beschrijft het nominatiedossier. "Het hele team krijgt verantwoordelijkheid, elk volgens zijn talent. Ook heeft ze leerlingen zo enthousiast gekregen om in werkgroepen mee te denken over het beleid van de school. Bovendien heeft ze erg veel oog voor het leren en het welbevinden van leraren en leerlingen."

"Enorm deugddoend, die waardering", reageert Van Craenenbroeck. "Mijn taak is het om leerkrachten en leerlingen enthousiast te maken voor nieuwe projecten. Het is heel fijn als je mensen hebt die zulke projecten trekken. Meer hoeft er dan niet te gebeuren dan dat te ondersteunen en toe te juichen."

"Vandaag zetten we niet één, maar àlle directeurs in de kijker", aldus Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). "Ik zie bijzonder veel passie, engagement en oprechte bekommernis om hun school, hun schoolteam en de leerlingen. Zij zijn de stuwende kracht achter een goed schoolteam."