"Sommige gepersonaliseerde platen worden wel herkend"

Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer klopt het niet dat de huidige camera's per definitie geen enkele gepersonaliseerde nummerplaat herkennen. "De problemen zijn genuanceerder dan ze voorgesteld worden", zegt Peter Bruyninckx, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Volgens Wegen en Verkeer heeft dat te maken met het aantal karakters van de nummerplaat en met de standaardvormen die in de software van de ANPR-camera's zijn ingegeven om herkend te worden. ANPR staat voor Automatic Number Plate Recognition of automatische nummerplaatherkenning.

"Neem de camera's voor trajectcontrole op de E17 in Gentbrugge", zegt Bruyninckx. "Je rijdt met de auto over een lus in de rijweg en daardoor wordt een signaal naar de camera gezonden dat er een voertuig voorbijkomt. De camera zal dan op zoek gaan naar karakters die een nummerplaat lijken te zijn. De nummerplaat 1 van de koning zal niet herkenbaar zijn, maar de nummerplaat ABC 123 zal de camera wel herkennen."

"Als de filter te streng is, herkent de camera alleen de nummerplaten die strikt aan de voorgedefinieerde standaardnormen voldoen. Maak je de filter heel ruim, dan worden bijvoorbeeld ook reclameboodschappen op een vrachtwagen herkend als nummerplaat. Zoveel registraties zijn dan niet meer verwerkbaar voor de politiediensten."

"Zelfs bij niet-herkenning kan boete volgen"

Maar zelfs als de nummerplaat niet door de camera wordt herkend, dan nog zal de politie bij een snelheidsovertreding het signaal ontvangen dat er een voertuig is gepasseerd met een plaat die afwijkt.

"Het systeem meldt met andere woorden dat er een nummerplaat geregistreerd werd, maar kan die nummerplaat niet exact bezorgen", vervolgt Bruyninckx. "De politie kan die nummerplaat dan zelf afleiden van de camerabeelden die meegestuurd worden en een boete uitschrijven."

De toepassingen van de slimme camera's zijn zeer uiteenlopend: ze kunnen dienen om de snelheid te meten bij trajectcontroles, ze kunnen gebruikt worden voor controles op tolheffing of rekeningrijden of ze kunnen gebruikt worden om openstaande boetes of belastingschuld op te sporen, om verdachten op te sporen die worden gezocht in het kader van gerechtelijke onderzoeken, of om onverzekerde, gesignaleerde of gestolen voertuigen op te sporen. Ook de controle op voertuigen in lage-emissiezones, zoals voorzien in Antwerpen, zal normaal gezien met ANPR-camera's gebeuren.