Aantal klachten over energieleveranciers gehalveerd

Het aantal klachten over de energieleveranciers is vorig jaar bijna gehalveerd tegenover twee jaar daarvoor. Dat blijkt uit het jaarverslag van de federale ombudsdienst voor Energie.

In 2014 kreeg de ombudsman voor Energie 4.800 klachten binnen, tegenover nog ruim 8.300 in 2012. Die daling komt omdat er minder energie werd verbruikt, de prijzen daalden en er een nieuw consumentenakkoord was.

De meeste klachten gaan over de verwerking van metergegevens en over de facturatie. Verhoudingsgewijs zijn er jaar na jaar meer klachten van kmo's en bedrijven, zij zijn minder goed beschermd dan gezinnen.

De tussenkomst van de ombudsdienst leidde tot de uitbetaling van bijna 900.000 euro aan financiële compensaties of rechtzettingen, gemiddeld 440 euro per dossier.

De ombudsdienst doet ook een aantal aanbevelingen: meer mensen zouden toegang moeten krijgen tot het sociaal tarief voor energie, de factuur zou eenvormiger moeten worden wat vergelijkingen tussen leveranciers makkelijker maakt, en het leuren met contracten aan de deur zou totaal verboden moeten worden.