"Gevolgen Brusselse voetgangerszone te weinig bekend"

De Brusselse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Els Ampe (Open VLD) merkt dat de meeste mensen op de hoogte zijn van de uitbreiding van de voetgangerszone in de Brusselse vijfhoek, maar nog te weinig beseffen welke impact dat zal hebben op hun mobiliteit. Ze vreest een moeilijk begin van de zomervakantie.

Op zondag 28 juni breidt het verkeersvrije centrum van de hoofdstad aanzienlijk uit. Tegelijk veranderen heel wat straten van rijrichting en buslijnen van eindhalte. De stad communiceerde al uitvoerig over de concrete uitwerking van het plan, maar volgens schepen Ampe (foto) is die nog onvoldoende bekend.

"Er bestaan enkele hardnekkige misvattingen", zegt ze. "Zo blijft het gros van de buslijnen halte houden in de buurt van de centrale lanen, maar keren ze nadien terug naar hun eindhalte, aan het Centraal Station of voor het Brussels Parlement." Het stadsbestuur besloot de eindhaltes te verleggen om de hinder te beperken voor de handelszaken die nu aan de eindhaltes liggen.

Op de bestemmingslus, die rondom de voetgangerszone loopt en door de Brusselse oppositie "Miniring" gedoopt is, geldt over het hele traject éénrichtingsverkeer. "Wie van buiten het centrum op de lus komt, zal steeds rechts moeten opdraaien", verduidelijkt Ampe.

De eerste dagen en zelfs weken verwacht de schepen veel problemen. Ze is niet van plan onmiddellijk te reageren. "Het is altijd moeilijk de gewoontes van de mensen aan te passen", zegt ze. In augustus moet een eerste evaluatie volgen. Dan worden eventueel aanpassingen aangebracht.

Op de website circulatieplan.be kunnen voetgangers, fietsers, automobilisten en gebruikers van het openbaar vervoer op interactieve kaarten ontdekken wat de gevolgen zijn voor hun mobiliteit in Brussel.