Brailleliga start campagne rond slechtziendheid

Door onze ogen te sluiten kunnen we ons een beeld vormen wat het is om blind te zijn, maar slechtziendheid is moeilijker te vatten. "Er bestaan tal van misverstanden en vooroordelen over deze zware handicap die nog te weinig bekend is en verkeerd begrepen wordt", meent de Brailleliga. Daarom start de vereniging voor blinden en slechtzienden een campagne rond dat thema. Die campagne loopt nog tot 14 juni.

Ter gelegenheid van het internationale jaar van het licht heeft de organisatie vandaag ook haar Lichtlabo geopend. Slechtziende personen kunnen er terecht voor advies om de verlichting van hun leefomgeving te optimaliseren. "Dagelijkse activiteiten zullen hierdoor een stuk makkelijker verlopen", meent de organisatie.

Met de nieuwe campagne wil de Brailleliga iedereen laten kennismaken "met verschillende oogaandoeningen, zich in de plaats stellen van een slechtziende persoon en leren hoe ze een slechtziende persoon kunnen helpen". De organisatie wijst erop dat haar leden nog vaak "geconfronteerd worden met onbegrip". Dat ze zich voor sommige zaken nog uit de slag trekken, speelt hen parten. De campagne is ook gericht op de slechtzienden zelf. De organisatie wijst hen erop dat ze tijdig de nodige stappen moet ondernemen om recht te hebben op bepaalde tussenkomsten van de overheid.

Tv-spots voor de campagne zijn te zien op Eén en Canvas, in de Brusselse metrostations hangen grote affiches en over het hele land hangen ook kleinere affiches.