Je dag starten met een kop koffie is geen goed idee

Een verse kop koffie maakt voor veel mensen deel uit van het ochtendritueel, maar voor ons lichaam is dat eigenlijk geen al te beste keuze. Wetenschappers leggen in een eenvoudig YouTubefilmpje uit hoe de cafeïne in de zwarte drank ons lichaam 's morgens niet alerter maakt. Er bestaan andere momenten in de loop van de dag waarop cafeïne wel haar werk doet.
Food and Drink Photos

Een kop koffie meteen na het ontwaken is eigenlijk contraproductief. Ons lichaam is er namelijk op ingesteld om zelf de stof cortisol aan te maken, die zorgt voor een wakker en alert gevoel. 

Het gehalte van dat zogenoemde "stresshormoon" kent verschillende pieken en dalen in de loop van de dag. Cortisol is cruciaal voor de regeling van ons bioritme: het hormoon doet ons ontwaken, een gebrek eraan maakt ons slaperig.

Volgens een filmpje op het populair-wetenschappelijk YouTubekanaal ASAP Science bestaan er daarom ideale momenten om een koffie te drinken. De ochtend behoort daar niet toe, omdat ons lichaam dan het meeste cortisol produceert.

Cafeïne werkt de aanmaak van dat hormoon tegen. Daardoor gaat ons lichaam op termijn ook minder cortisol aanmaken en worden we afhankelijker van de porties cafeïne die we consumeren.

Gewenning

Dat is niet alles: op lange termijn wordt ons lichaam ook tolerant voor cafeïne, wanneer de stof toch wordt opgenomen op een moment dat er veel lichaamseigen cortisol aanwezig is.

Cafeïne geeft ons lichaam dus zeker een boost, maar wel ten koste van ons lichaamseigen mechanisme dat ons alert houdt. Koffie is dus geen aanvulling op cortisol, maar werkt de stof net tegen.

Dat verklaart waarom zelfverklaarde koffieverslaafden het effect van cafeïne steeds minder voelen. Het is zelfs mogelijk dat cafeïne op lange termijn de functie van cortisol overneemt. Zonder koffie op tijd en stond slagen mensen er dan niet meer in om voldoende alert te zijn.

Middagdip

Toch is er niet enkel slecht nieuws voor verstokte koffiedrinkers: op momenten dat het cortisolgehalte in ons lichaam daalt, doet een kopje koffie ons wel goed. Tussen de cortisolpieken door heeft koffie nog steeds zijn opwekkend effect.

Wanneer de pieken en dalen net vallen, hangt af van je bioritme. Grosso modo drink je beter geen koffie voor 10 uur 's morgens, omdat we dan het meeste cortisol aanmaken. Op het moment van de klassieke middagdip, omstreeks 14 uur, is een koffiepauze dan weer wel een goed idee.