"Fyra-bouwer was een onbetrouwbare partner"

De Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda had nul kennis en ervaring met de bouw van hogesnelheidstreinen. Dat heeft ex-NMBS-baas Marc Descheemaecker gezegd tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra in Den Haag. Het bedrijf gedroeg zich bovendien als een onbetrouwbare partner, aldus Descheemaecker.

Volgens Descheemaecker stond AnsaldoBreda "een klein lichtjaar" achter op andere treinproducenten als Alstom, Bombardier en Siemens. "Het was een relatief klein bedrijf, met een beperkte knowhow-basis", aldus Descheemaecker. AnsaldoBreda kon volgens hem de opdracht niet aan om een kant-en-klare trein af te leveren. "Het had niet de slagkracht om een kleine bestelling, wat de Fyra uiteindelijk was, tot een goed einde te brengen."

Ook nadat de problemen met de Fyra-treinen waren opgedoken, bleek AnsaldoBreda een niet erg betrouwbare partner, voegde de ex-NMBS-topman nog toe. "Ze hadden niet de engineering-capaciteit om oplossingen te bedenken. We hebben hen vier maanden de tijd gegeven voor oplossingen, maar ze zijn met helemaal niets gekomen."

"Vierde Fyra-trein zou voor rekening regering geweest zijn"

Descheemaecker verdedigde ook opnieuw het standpunt om als NMBS geen vierde Fyra-trein aan te kopen, ondanks een akkoord daarover tussen de bevoegde Belgische en Nederlandse ministers in maart 2005. Die vierde trein "was niet in het belang van de NMBS", aldus Descheemaecker, omdat die een extra operationeel verlies met zich meebracht.

"Mijn positie tegenover mijn minister was dat als hij wenste dat die vierde trein zou gaan rijden, hij daar ook voor moest betalen", klonk het. Descheemaecker sprak van een bedrag van circa 320 miljoen euro (20 miljoen euro om de trein aan te kopen en 10 miljoen euro operationeel verlies per jaar gedurende de levensduur van de trein - 30 jaar). "Enkel als de Belgische regering zich daarvoor had geëngageerd, had de NMBS die trein aangekocht."

"Reiziger is nu beter af"

Descheemaecker liet nog verstaan dat volgens hem de reiziger beter af is met het huidige aanbod op de treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel (met Beneluxtrein, Thalys en vanaf eind 2016 ook Eurostar) dan hij met de Fyra zou zijn geweest.

Tijdens het verhoor viel ook regelmatig de naam van Leo Pardon, de voormalige directeur reizigers van de NMBS die weigerde voor de parlementaire enquêtecommissie te verschijnen.

Volgende week gaan de verhoren van de commissie voort. Donderdag komt Maurizio Manfellotto, die sinds 2011 aan het hoofd staat van AnsaldoBreda, naar Den Haag.