Telenet wil kijkcijfers nauwkeuriger meten

Mediabedrijf Telenet werkt aan een nieuw platform om het gedrag van kijkers nauwkeurig te meten. "Met alle info die het bezit van zijn digitale tv-klanten heeft Telenet daar een prima zicht op, beter dan het CIM dat al sinds jaar en dag de kijkcijfers meet", zegt CEO John Porter in De Morgen.

"Het CIM meet televisie nog op dezelfde manier als tien jaar geleden. Met dit platform hebben we een kans om meer gesofisticeerde, geaggregeerde data te leveren dan het CIM ooit zal kunnen leveren. In een tweede fase kunnen we dat platform ook gebruiken voor doelgerichte reclame", zegt Porter. Dat laatste betekent dat je spotjes te zien krijgt die afgestemd zijn op je behoeftes en interesses.

Telenet wil voor de ontwikkeling van dit platform samenwerken met de hele sector, zowel de andere zenders als adverteerders. "Op lange termijn kunnen we bijvoorbeeld digitale kortingsbonnen aanbieden. Zo kun je voor extra inkomsten voor de tv-sector zorgen."

"Geen nadelen van Netflix"

Porter zegt ook dat Telenet voorlopig geen nadelen ondervindt van de videostreamingdienst Netflix. "De penetratie van betaaltelevisie is historisch laag in Europa. We hebben Play en Play More gelanceerd vlak na hun komst en die zijn gestaag gegroeid. Ik ken de cijfers van Netflix niet, maar we zien dus geen impact op wat wij doen", zegt hij.

Indirect kan Telenet de populariteit van Netflix wel afleiden uit zijn internetverkeer, maar daar ziet Porter geen groei meer. "Globaal gezien zien we dat ze goed begonnen zijn, maar daarna is het vlak gebleven. Ze krijgen veel nieuwe klanten, maar veel mensen haken ook af." 

Hij gelooft niet dat de Vlamingen massaal hun kabelabonnement zullen opzeggen en enkel nog via internet televisie zullen kijken. "Ik denk dat Netflix iets zal zijn voor de true believers, voor mensen die heel veel televisie kijken."