"Waarom je niet laten betalen voor het dragen van een jurk?"

De juiste vrouw in de juiste jurk op de juiste rode loper. De tijd dat vooral vrouwelijke celebrity’s klakkeloos aantrokken wat ze van een of andere modegoeroe aangeboden kregen, is intussen ver verleden tijd. Want als het plaatje klopt, dan rinkelt de kassa. En daar draait het toch om, zo bleek onlangs tijdens een panelgesprek van "exclusieve stylisten" tijdens het Vulture Festival -"A pop-culture extravaganza"- in New York. Lifestylewebsite Fashionista was er bij en bracht verslag uit.

"Mocht je je afvragen waarom celebrity’s een stylist inhuren, dan is dat vooral om meer geld te kunnen verdienen. Of omdat men hen zo veel sneller uitnodigt voor een evenement. Of omdat het modemerk dat ze dragen, merkt dat de verkoop omhooggaat, als juist zij iets van hen dragen. Alles draait om geld. Dit is nu eenmaal Hollywood. We zijn heus geen kerkgemeenschap", aldus Brandon Maxwell, die vaak samenwerkt met Lady Gaga.

En de hoeveelheid geld kan snel oplopen, volgens Jessica Paster, styliste voor onder meer Emily Blunt, Miranda Kerr en Aubrey Plaza. Niet alleen zij als styliste kan tot 50.000 dollar verdienen om een bepaalde celebrity een bepaald merk te doen dragen, ook de celebrity’s zelf verdienen fors aan zo’n "deal". Zo zou er tot 250.000 dollar per evenement kunnen worden verdiend, alleen om er grandioos uit te zien op de rode loper.

"Mocht je een jurk moeten dragen waarmee je afschuwelijk staat, dan is het zijn geld niet waard. Maar als je er adembenemend uitziet en je had misschien die jurk toch al op het oog, waarom zou je je er dan niet voor laten betalen?"

Volgens de stylisten is dit vaak nog maar het begin van geldgewin, "want het dragen van een bepaald merk kan leiden tot reclamecampagnes". Erin Walsh, styliste van onder meer Sarah Jessica Parker en Maggie Gyllenhaal: "Wanneer je een bepaald merk mag vertegenwoordigen, dan hangt daar een zeker prestige aan vast. Voor sommigen is dat een doel op zich."

Maxwell: "Voor jonge designers is het moeilijk om op deze manier naam te maken. Niet alleen omdat ze minder financiële draagkracht hebben, maar ook omdat topdesigners beter omringd zijn en een heel team ter beschikking kunnen stellen."

"Jonge designers maken nochtans meer kans voor last minute-optredens, wanneer je snel je plan moet trekken. Als die dan een jurk aanbieden die de max is, dan ga ik ervoor. Dan laat ik me niet afschrikken door het feit dat hij onbekend is", vervolledigde Brad Goreski, stylist van onder meer Jessica Alba, Demi Moore en Jenna Dewan.

Uit het panelgesprek bleek dat de stylistes duidelijk de touwtjes in handen houden. Paster: "Als een klant iets aantrekt van een designer die een nieuw ontwerp wil bekendmaken bij het groot publiek en het trekt op niets, dan bel ik de designer onmiddellijk op. Nee, niet via mail, maar per gsm. Ik zal hem dan uitleggen wat er fout gelopen is. Je moet me niet proberen te verrassen met iets nieuws. Dat is zo fucked up!"

"Het meest dankbare is toch als je klant zich gelukkig voelt op de rode loper, want dan komen ze de volgende keer opnieuw bij jou terecht, met de mededeling: "Laten we die vorige rode loper nog overtreffen.""

lees ook