"Boete supermarkten moet terugvloeien naar maatschappij"

De 174 miljoen euro boete die de supermarkten en leveranciers hebben opgelopen wegens prijsafspraken moet terugvloeien naar de maatschappij. Dat vindt consumentenorganisatie Test-Aankoop. Vandaag blijft de consument immers met lege handen achter, oordeelt de verbruikersorganisatie.

Test-Aankoop is verheugd dat de praktijken van de supermarkten en hun leveranciers, met name het organiseren van gecoördineerde prijsafspraken, worden bestraft.

Toch heeft de organisatie bedenkingen bij de boete. Test-Aankoop betreurt de traagheid - tien jaar - waarmee de procedure is gelopen, en stelt vast dat "het niet de eerste keer is dat de beslissingen van de Belgische Mededingingsautoriteit op zich laten wachten".

Bovendien krijgen de consumenten niets, terwijl ze jarenlang te veel hebben betaald. De consumentenorganisatie vraagt dan ook dat de boete zou terugvloeien naar de maatschappij en richt zich tot de bevoegde minister Kris Peeters, opdat deze een voorstel in die zin zou formuleren.

De CD&V-minister wijst er echter op dat de administratieve boetes die worden opgelegd door de Belgische Mededingingsautoriteiten worden opgelegd niet dienen om slachtoffers te vergoeden, maar "als sanctie voor een overtreding". "Maar alle acties van consumenten waarbij ze hun rechten willen laten gelden voor een burgerlijke rechtbank, zijn uiteraard mogelijk", aldus Peeters.