Vier brengt "De mol" na 13 jaar weer op het scherm

Vier pakt volgend jaar uit met een nieuwe reeks van het spelprogramma "De mol", 13 jaar na de laatste reeks op Eén. Gilles De Coster volgt Michiel Devlieger op als presentator. De opnames vinden dit najaar plaats op een nog onbekende locatie.
Gilles De Coster wordt de presentator van "De mol".

"De mol" was drie seizoenen lang een absoluut kijkcijferkanon op Eén, maar na de laatste reeks (in het seizoen 2002-2003) was het onherroepelijk gedaan, tot spijt van de vele fans. Toch in ons land, want het format sloeg ook in het buitenland aan en de serie liep in heel wat landen gewoon door.

De oorspronkelijke redactie bestond naast Michiel Devlieger ook uit Tom Lenaerts en Bart De Pauw. Regisseur Eric van Looy nam enkele opnames voor zijn rekening. De uiteindelijke bekroning volgde in mei 2000 toen "De mol" de Gouden Roos won in Montreux, op het meest prestigieuze Europese festival voor amusementsprogramma's. Naar de laatste aflevering van het tweede seizoen keken 1.942.500 mensen.

Vier brengt "De mol" nu opnieuw tot leven, met een nieuwe presentator: Gilles De Coster. Die kondigt in een filmpje op de website van Vier aan dat hij op zoek is naar 10 kandidaten. "Of eigenlijk naar 9, want eentje die heeft zich al aangemeld", zegt De Coster in het filmpje dat opgenomen is in Vietnam. De Coster is daar momenteel op vakantie. Voor de locatie van de opnames van "De mol" is het geen indicatie, laat hij weten in "Siska staat op" op "Studio Brussel.

De opnames van de nieuwe reeks van "De mol" vinden plaats in het najaar. Waar ze zullen plaatsvinden, is voorlopig dus nog onbekend. "Het zal niet in België zijn, maar al de rest is mogelijk", zegt De Coster. Wellicht in het voorjaar van 2016 zal de serie uitgezonden worden op Vier.

"Zal moeilijker zijn om alles geheim te houden"

"We hebben heel veel goesting om opnieuw "De mol" te maken bij Woestijnvis en bij Vier", zegt De Coster op Studio Brussel. "Het was een van de allerbeste programma’s ooit, dus het zou jammer zijn om het voor altijd in de schuif te steken."

Aan het concept zal weinig veranderen, vertelt hij, "want dat is ijzersterk". Maar de tijden zijn intussen wel veranderd, weet De Coster. "Het gaat sowieso wel een beetje anders zijn, omdat je nu met Twitter, Facebook en alle andere sociale media zit. Mensen communiceren veel meer met elkaar. Het zal moeilijker zijn om alles geheim te houden. Anderzijds is dat een fantastische opportuniteit om mensen te misleiden, want bij "De mol" is alles dubbel natuurlijk."

Hoe zat dat ook alweer?

In "De mol" moeten 10 kandidaten (5 vrouwen en 5 mannen) opdrachten uitvoeren in het buitenland. Als ze de opdracht tot een goed einde brengen, brengt dat geld in het laatje voor een gezamenlijke pot. Een van de deelnemers, de mol, probeert echter de opdrachten te saboteren.

Op het einde van elke aflevering moeten de kandidaten vragen beantwoorden over de mol. Diegene die het minste weet over de saboteur, valt af. De kandidaat die als laatste overblijft, wint het geld in de pot.