Neandertaler vermengde zich met moderne Europeanen

Er zijn opnieuw aanwijzingen dat Neanderthalers zich duizenden jaren geleden vermengd hebben met de voorouders van de moderne mens. Dat blijkt uit onderzoek van een kaaksbeen dat in 2002 gevonden is in een grot in Roemenië.

Neanderthalers en de moderne mensen hebben minstens 5.000 jaar zij aan zij geleefd in Europa en algemeen wordt aanvaard dat die twee soorten mensen zich in die periode met elkaar vermengd hebben.

Tot nu toe is er echter enkel bewijs gevonden in een bot van 55.000 jaar geleden in het Midden-Oosten. In 2002 is echter ook een kaaksbeen van een moderne mens ontdekt van 40.000 jaar oud in een grot in Pestera cu Oase in Roemenië.

Dat bot is nu geanalyseerd en daaruit blijkt dat er 6 tot 9 procent DNA van een Neanderthaler in het genetisch materiaal is teruggevonden. Dat is opvallend veel, want tot nu toe werd slechts 2 tot 4 procent materiaal van Neanderthalers aangetroffen in resten van moderne mensen.

Tegelijk vertoont het DNA van de in Roemenië ontdekte mens veel gelijkenissen met mensen uit het Verre Oosten of Indianen in Noord-Amerika. Dat zou er op wijzen dat het gaat om een "pioneering group" die later door andere moderne mensen vervangen is.