"Merknaam Delhaize blijft zeker behouden"

De merknaam Delhaize blijft in België zeker behouden. Dat blijkt uit de persconferentie die Ahold en Delhaize samen hebben gegeven naar aanleiding van hun fusie. De topmannen van de supermarktketens rekenen erop dat ze sterker kunnen groeien door samen te werken. Analisten verwachten echter dat Delhaize aan het kortste eind zal trekken.

"In België hebben we een zeer sterk merk dat Delhaize heet. We vinden sterke merken erg belangrijk en daarom wordt Delhaize in België voort versterkt en zullen we er blijven in investeren", zegt Frans Muller de huidige topman van Delhaize op de persconferentie over de fusie tussen zijn keten en het Nederlandse Ahold. Voor duidelijkheid over de 31 Belgische Albert Heijn-winkels is het nog te vroeg.

Ahold Delhaize - zoals het fusiebedrijf zal heten - hoopt door de fusie een half miljard euro te kunnen besparen op jaarlijkse kosten.  "De combinatie Ahold Delhaize zal kansen geven aan onze werknemers", zegt Ahold-voorzitter Jan Hommen, bijvoorbeeld voor "persoonlijke ontwikkeling en persoonlijke carrières". Voor een grote groep personeelsleden is de werkzekerheid "onbeperkt" gegarandeerd, maar voor de ondersteunende diensten, Delhaize Corporate, is er maar een garantie tot 1 januari 2016.

Delhaize kondigde vorig jaar al een grootschalige saneringsplannen aan, met heel wat banenverlies en 14 supermarkten die mogelijk zouden sluiten. De directie benadrukt dat de afspraken in het kader van de herstructurering gegarandeerd blijven. Albert Heijn België benadrukt dat er voorlopig ook geen gevolgen zullen zijn op vlak van tewerkstelling en arbeidsvoorwaarden tot midden 2016.

Aandeel Delhaize in het rood

Bloomberg waardeert de overname van Delhaize door Ahold op 9,32 miljard euro in aandelen. Ahold biedt 4,75 eigen aandelen per aandeel Delhaize en zal voorafgaand 1 miljard euro uitkeren aan de eigen aandeelhouders. Ook werd gezegd dat Delhaize over 2015 nog dividend zal betalen. Ahold Delhaize zal een dubbele notering in Amsterdam en Brussel krijgen.

Hoewel op de persconferentie voortdurend is benadrukt dat het om een fusie tussen twee gelijken gaat, zal Delhaize volgens analisten wel degelijk aan het kortste eind trekken. Dat blijkt ook uit de beurskoers. Het aandeel Delhaize verliest meer dan 6 procent. Het aandeel Ahold gaat ook achteruit, maar minder zwaar.

Aandeelhouders van Delhaize krijgen amper 2,3 procent premie op de prijs van het aandeel Delhaize bij schorsing. Ze maken ook geen aanspraak op het miljard euro dat Ahold uitkeert aan zijn aandeelhouders voor de afronding van de fusie.