Aantal Britten in jachthavens halveert door debacle rode diesel

Het aantal Britten met een zeilschip of pleziervaartuig die aanmeren aan de Belgische kust is dit jaar ongeveer met de helft gedaald. Dat komt omdat zij opnieuw beboet worden voor het gebruik van rode diesel. Dat melden de Vlaamse Vereniging voor Watersport Nieuwpoort en de Vlaamse Zeezeilschool (VVW).

Sinds 1 januari 2007 is het gebruik van rode diesel in Europa verboden en moet witte diesel gebruikt worden. Alle landen pasten zich aan, maar Groot-Brittannië sprong niet op de kar. Het land verhoogde wel de accijnzen. Maar als Britten aanmeren in andere Europese landen worden ze wel beboet. Onze buurlanden Nederland en Frankrijk voerden echter een systeem in waardoor Britten die konden aantonen waar ze getankt hadden, niet gesanctioneerd worden.

Toenmalig minister van Financiën Koen Geens (CD&V) volgde later, maar sinds oktober 2014 is de maatregel niet meer van kracht. "We werden op de hoogte gebracht door het kabinet van de huidige minister van Financiën Johan Van Overtveldt dat de tolerantietermijn niet meer werd verlengd", zegt Steven Desloovere, algemeen directeur van de VVW. "De Britten zijn daar de dupe van, maar kunnen nog altijd terecht in Nederland en Frankrijk. Wij betalen daarvoor de prijs, want we zien het aantal aankomsten met de helft dalen. Dat is een enorme aderlating. Ook voor het herdenkingstoerisme is dat een ramp, want heel wat Britten gingen via binnenwateren naar Diksmuide en Ieper."

"Wij vinden ook dat Groot-Brittannië een fout maakt. We horen dat Europa een procedure heeft opgestart om de Britten op de vingers te tikken, maar voorlopig kunnen wij niets doen. We gaan zelf ook Britse jachthavens motiveren om ook over te stappen op witte diesel", aldus Desloovere.