Facebook zet de vrouw voortaan vooraan

U zult het wellicht niet meteen opmerken, maar enkele Facebookicoontjes krijgen binnenkort -bij een nieuwe update- een nieuwe look. De aanpassingen zijn klein, de symboliek groots. Algemene trend: de vrouw wordt -letterlijk- naar voren geschoven.

Caitlin Winner is designer bij Facebook. Onlangs ontdekte ze dat de vrouw in het "vrienden"-icoontje van de sociaalnetwerksite aan één kant een deukje in haar schouder heeft. Dat is voor een gewone gebruiker als u en ik niet te zien, aangezien net daar het icoontje van de man voorstaat.

En net aan dat laatste stoorde Winner zich steeds meer. De man wordt in alle iconen momenteel namelijk groter voorgesteld en staat ook consequent vóór de vrouw. "Als vrouw die aan een vrouwencollege heeft gestudeerd, was het moeilijk om niet de symboliek van het huidige pictogram in te zien. De vrouw staat letterlijk in de schaduw van de man", zegt de ontwerpster.

Ze voegde de daad bij het woord en plaatste de vrouw naar de voorkant, zij het iets minder uitdrukkelijk dan hoe het vroeger bij de man was. De vrouw werd ook iets groter, waardoor het verschil tussen de twee kleiner wordt.

Het huidige (links) en toekomstige (rechts) "vrienden"-icoontje voor  Facebook.

De ontwerpster pakte ook het icoontje voor Facebookgroepen aan. Momenteel zijn daar drie persoon in te zien, twee mannen en één vrouw, en was het een man die centraal -groot- werd afgebeeld. In het nieuwe pictogram komt de vrouw op de centrale plaats te staan en worden de twee mannen naar de achtergrond geplaatst.

Het huidige (links) en toekomstige (rechts) icoontje van Facebookgroepen.

Daarnaast maakte Winner de icoontjes ook moderner, onder meer door ze een nieuw kapsel te geven.

Niet eerste keer

Het is niet de eerste keer dat Facebook kleine aanpassingen doorvoert aan zijn look-and-feel. Zo staat in de wereldbol sinds vorig jaar Azië centraal en niet langer Amerika en Europa. Vorige week veranderde de site ook zijn logo.