Franse pop-uptreinen lijken aan te slaan

Het door de Franse spoorwegmaatschappij SNCF gelanceerde aanbod #TGVpop, waarbij de gebruikers beslissen of een trein al dan niet rijdt, lijkt aan te slaan. Sinds de start op 5 juli reden er al tien pop-uptreinen uit, zo meldt de SNCF.

De Franse spoorwegmaatschappij biedt tijdens de zomervakantie hogesnelheidsreizen aan naar meer dan 30 bestemmingen in Frankrijk, maar de treinen rijden pas uit als er voldoende interesse is.

De eerste TGV vertrok op 5 juli. Sindsdien reden er al 10 uit, en voor nog eens 8 treinen werd de ticketverkoop opgestart, aldus de SNCF. Ze spreekt van een bezettingsgraad van 75 procent.

Het concept is vooral op jongeren gericht. De dienst #TGVpop wordt nog tot eind augustus aangeboden, goed voor 203 potentiële treinritten en 100.000 plaatsen tussen Parijs en steden als Bordeaux, Lyon, Marseille en Rennes.

Concreet wordt een verbinding twee weken op voorhand aangeboden. Als er via bijvoorbeeld Facebook en Twitter voldoende stemmen worden verzameld, wordt vier dagen voor de rit de ticketverkoop opgestart. Een ticket kost 25 of 35 euro.