Unilever loopt blauwtje in Nivea-dispuut

Unilever heeft een geschil met het Duitse Beiersdorf verloren over het gebruik van de kleur 'Nivea-blauw'. Het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern kan daardoor geen gebruikmaken van de kleur. Nivea-eigenaar Beiersdorf meent de kleur als eigen merkkleur te hebben vastgelegd.

Eerder had Unilever in de patentzaak wel gelijk gekregen. Daarmee werd het gebruik van de betreffende kleur blauw vrijgegeven. Unilever gebruikt hetzelfde blauw ook in zijn Dove-zeep. De hoogste burgerrechter in Duitsland besliste echter in het voordeel van Nivea-maker Beiersdorf. Daardoor zal het octrooigerecht zich opnieuw moeten buigen over de vraag of de kleur al dan niet beschermd is.

De discussie tussen de beide bedrijven woedt al langer. Beiersdorf zegt dat de blauwe metalen potjes al sinds 1925 het gezicht zijn van het merk. Bij Unilever maken ze zich sterk dat de Duitsers zich de kleur uiteindelijk toch niet zullen mogen toe-eigenen.

"We voelen ons gesterkt in onze beslissing om in beroep te gaan tegen de merkkleurregistratie. De federale rechtbank heeft bevestigd dat die registratie niet correct is gebeurd, aangezien het een te breed spectrum van producten betreft", zegt communicatiemanager Freek Bracke van Unilever. "Bovendien steunt de claim op een onjuist onderzoek door Beiersdorf over het publieke bewustzijn van de kleur blauw als merkkleur. We verwachten dat de federale patentrechtbank in Duitsland in de volgende fase van deze zaak de oorspronkelijke uitspraak zal bevestigen en de merkkleurregistratie zal annuleren."