1 op de 20 autoritten met slaperige bestuurder

Bij 1 op de 20 autoritten zit een slaperige automobilist achter het stuur, bij 1 op de 200 ritten heeft de automobilist ook moeite om wakker te blijven. Dat blijkt uit een studie van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) bij 2.500 Belgische bestuurders.
BELGA/VIDAL

Het BIVV wilde met de studie een inschatting maken van het aantal Belgische automobilisten dat slaperig achter het stuur kruipt en tegelijk een beeld krijgen van welke factoren een negatieve impact hebben op het rijden. Volgens internationaal onderzoek is 20 procent van de ernstige ongevallen te wijten aan vermoeidheid.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat wie meer dan 4 uur per dag rijdt, 8 keer meer risico loopt om slaperig achter het stuur te zitten. Wie tussen de 0 en 4 uren geslapen heeft, loopt tot 5 keer meer dat risico. Onregelmatige werktijden, chronische slapeloosheid en/of vroeg moeten opstaan, dragen bij tot een verdubbeling van dat risico.

Het BIVV noemt slaperigheid "een zeer hoge risicofactor in vergelijking met de drie belangrijkste ongevalsfactoren (snelheid, alcohol en de veiligheidsgordel niet dragen)".

Om ongevallen door slaperige bestuurders te vermijden, geeft het BIVV enkele aanbevelingen voor zowel infrastructuur als sensibilisering. Het gaat dan om het gebruik van ribbelstroken en de aanleg van rustplaatsen enerzijds en informatiecampagnes rond de risico's van slaperig rijden en de gezondheidsrisico's die een goede slaaphygiëne in de weg staan anderzijds.

Voor dit onderzoek werd voor het eerst gevraagd naar een concrete rit, in plaats van een vraag gebaseerd op een tijdsinterval. Volgens de onderzoekers is dat "te vergelijken met de manier waarop bestuurders door de politie op alcohol worden getest".