"Antwerps verkeersinfarct" zet Katoen Natie aan tot overname

De Antwerpse logistieke groep Katoen Natie neemt het Nederlandse weg- en spoortransportbedrijf Langen over, een bedrijf van 460 medewerkers dat gevestigd is in Born aan de Maas nabij Maastricht. De overname, die vrijdag al werd ondertekend, is het resultaat van maandenlange onderhandelingen.

Het familiebedrijf A.L. Langen is actief op het vlak van op- en overslag en intermodaal transport op de weg of het spoor. Er is ook een terminal voor binnenscheepvaart. Bulkgoederen, al dan niet uit de chemiesector, spelen een grote rol binnen het bedrijf, dat een jaaromzet van zowat 50 miljoen euro heeft.

Volgens het bedrijf was een overname de meest logische stap. "Zowel om de groei als de continuïteit van het bedrijf te waarborgen, zagen we dat het vroeg of laat noodzakelijk was om een overname te doen, of overgenomen te worden. Schaalvergroting en partners zoeken is daarbij van belang", aldus Nicole Langen.

Strategische overname

Topman Fernand Huts van Katoen Natie wil naar eigen zeggen met de overname anticiperen op een Antwerps verkeersinfarct door een verwachte toename van containeractiviteiten in de Waaslandhaven.

"Op relatief korte termijn gaat Antwerpen een gigantisch mobiliteitsprobleem hebben, door de verhuis van miljoenen containers naar de linkeroever en later de bouw van het Saeftinghedok, met nog bijkomend verkeer", zegt Huts. "Er komen zo twee containers per minuut de baan op. Wie nadenkt, weet dat dat niet kan en dat dat tot een infarct in het Waasland en tot een stilstand in gans Vlaanderen gaat leiden."

Daarnaast wil Huts (foto) ook de problemen rond de wet-Major, die werkgevers in de Belgische havengebieden verplicht enkel erkende havenarbeiders in dienst te nemen, omzeilen. Huts had in dat verband al eerder een conflict met de vakbonden bij Logisport.

Volgens de topman van Katoen Natie is minister van Economie Kris Peeters (CD&V) "volop aan het lobbyen bij Europa en zijn partijgenote en Europees Commissaris voor Werk Marianne Thyssen om e-commerce en logistiek onder havenarbeid te doen vallen."

Volgens Huts staan er daardoor honderden banen op het spel, nu bedrijven zich in Zuid-Nederland vestigen en de Belgische markt bedienen. Een verhuizing van activiteiten is volgens Huts niet nu aan de orde, maar hij sluit het op termijn ook niet uit.