Amazon.com: 20 jaar wachten op winst

Zowat 20 jaar geleden ging in een klein magazijn in Seattle, in de Verenigde Staten, het eerste boek over de toonbank, een virtuele toonbank. Vandaag is Amazon uitgegroeid tot 's werelds grootste webwinkel. Ter ere van zijn verjaardag geeft de retailer extra kortingen aan trouwe klanten.

Eigenlijk waren er in april 1995 al testen. Er werd toen een boek verkocht aan een computertechnicus. Maar officieel heet het dat Amazon pas op 16 juli dat jaar begon. Vandaag viert het bedrijf die verjaardag met Prime Day: extra kortingen voor trouwe klanten. Noem het een marketingstunt. Want extra winst zit er niet in. En zo gaat wel vaker bij Amazon.

Aandeelhouders op dieet

Niet dat de webretailer op droog zaad zit. Amazon haalde vorig jaar een omzet van 88 miljard dollar, ongeveer 80 miljard euro. De verkoop van boeken - en tegenwoordig ook veel andere producten - levert dus wel degelijk iets op. Maar het bedrijf investeert zijn geld graag in nieuwe projecten zoals nieuwe magazijnen, cloud computing, het aanbieden van streaming video of experimenten voor het bezorgen van pakketjes met drones. Voor de aandeelhouders valt er voorlopig weinig te rapen.

Bescheiden begin

Hoe controversieel ook, met zijn aanpak heeft Amazon-baas Jeff Bezos (foto) de wetten van de distributie grondig herschreven. Goedkoper, sneller, gebruiksvriendelijker, ... Weinig klassieke bedrijven doen het hem na.

Bezos mag zich zonder blozen opstellen naast internetgrootheden als Larry Page en Sergey Brin (Google) of Mark Zuckerberg (Facebook). Niet slecht voor een ondernemer die 20 jaar geleden begon in een bescheiden magazijn (foto).