Brusselse handelaars verdeeld over voetgangerszone

Ruim twee weken na de uitbreiding van de Brusselse voetgangerszone zijn lang niet alle handelaars handelaars positief over de maatregel. Vooral in de Zuidstraat, die geen tijdelijke inrichting kreeg, klinkt veel protest.

Philippe Watticant heeft aan zijn eetcafé El Metteko een terras dat uitgeeft op het Beursplein, het hart van de voetgangerszone. Hij is zeer tevreden: "Er is een pak minder lawaai, en de mensen zijn meer op hun gemak. Ze komen nu meer op het terras eten." Volgens Watticant zal de Anspachlaan op termijn kunnen concurreren met de Nieuwstraat.

Voor Philip Vanderheyden, die even verderop werkt bij stripzaak Multi BD, is het nog te vroeg om de impact op het klantenbestand te meten. "Er is meer volk op straat, maar dat zijn vaak mensen die komen rondwandelen of iets komen eten, niet noodzakelijk klanten." Vanderheyden vindt het vooral vervelend dat er na 11 uur 's morgens niet meer kan geleverd worden: "Van september tot november krijgen we dagelijks paletten binnen. Normaal levert men over de middag, maar dat zal nu niet meer kunnen. Men heeft twee uren toegevoegd, maar dat is van 4 tot 6 uur."

In de Zuidstraat, een parallel van de Anspachlaan die sinds 29 juni ook verkeersvrij is, voelen veel handelaars zich in de steek gelaten. Van de spontane tijdelijke inrichting die de brede centrumlaan heeft gekregen, is hier niets te merken. "Als de mensen naar de voetgangerszone komen, trekken ze naar de Anspachlaan", zegt David, de uitbater van t-shirtwinkel On Air. "Hier hebben we gewoon een lege straat gekregen, waar af en toe een politiewagen door raast. Ondanks ons aandringen bij het stadsbestuur krijgen we zelfs geen bloembak of bord dat de toeristen langs hier naar Manneken Pis loodst."

David zegt op termijn voorstander te zijn van het project, maar vindt de huidige situatie gevaarlijk. Enkele van zijn klanten hebben al aangekondigd dat ze met de nieuwe verkeerssituatie niet meer zullen komen.

Franco de Nigris van boekhandel Evasions begrijpt helemaal niet waarom de Zuidstraat een voetgangerszone werd. Hij ziet zijn klanten van Ukkel of Elsene niet met de fiets naar het centrum komen. Tegelijk merkt hij op dat de bediening met het openbaar vervoer niet is verbeterd en er geen parkings zijn bijgekomen.