Infrabel kan contract sluiten met Siemens voor ETCS

De spoorwegbeheerder Infrabel kan nu toch een contract sluiten om het spoornet uit te rusten met het Europese veiligheidssysteem ETCS. Infrabel had eind vorig jaar al een contract gesloten met Siemens en Fabricom, maar concurrent Alstom was naar de Raad van State gestapt. Die procedure is nu stopgezet.
Een deel van het ETCS-systeem.

Dat betekent dat het contract dus wel degelijk door Siemens en Fabricom zal worden uitgevoerd. Het gaat om een contract van 510 miljoen euro.

"Het contract vormt de laatste stap in de voorziene en versnelde uitrol van het Masterplan ETCS (European Train Control System)", zegt Infrabel.

Tegen 2022 moet het volledige spoornet uitgerust zijn met ETCS. Momenteel beschikt 14 procent of 938 km van de hoofdsporen op het Belgische netwerk over ETCS.

ETCS zorgt voor een permanente snelheidscontrole. Als de trein te snel rijdt, of een rood sein voorbijrijdt, remt hij automatisch. De beslissing om het nieuwe systeem te installeren, is een gevolg van de treinramp in Buizingen.

Het masterplan ETCS is goed voor een totale investering van 2,3 miljard euro.

Eerder was gezegd dat het mislopen van het contract een zware klap zou zijn voor Alstom, dat in Charleroi 1.000 mensen tewerkstelt en er zijn competentie- en kenniscentrum heeft voor het veiligheidssysteem.