Sanoma waarschuwt voor lagere winst

Het Finse mediabedrijf Sanoma verwacht dit jaar minder winst dan eerder voorspeld. Vooral op de Finse markt vallen de resultaten tegen. In België geeft het bedrijf damesbladen als Flair, Libelle en Feeling uit.
Nicolas Maeterlinck

Sanoma rekent nu op een operationele winstmarge van minstens vier procent van de omzet. Eerder werd nog gerekend op minstens een evenaring van de marge van ruim zes procent die in 2014 werd behaald. De verwachting dat de omzet dit jaar ongeveer even sterk krimpt als in 2014 werd wel gehandhaafd. Vorig jaar zakten de opbrengsten van het concern met bijna vier procent.

Door de aanhoudende problemen op de Finse mediamarkt, waar de advertentie-inkomsten zwaar tegenvallen, liet het bedrijf ook de voorspellingen voor 2016 los. Eerder voorspelde het bedrijf nog dat de omzet vanaf 2016 weer op eigen kracht zou gaan groeien, met een winstmarge van circa tien procent. Een nieuwe prognose voor 2016 is er nog niet, die wordt in februari gepresenteerd.

Sanoma geeft in België vooral vrouwenbladen uit. Humo, Story, TeVe Blad en het maandblad Vitaya worden momenteel verkocht aan De Persgroep. Vorig jaar raakte ook de verkoop van de participatie in De Vijver media, het bedrijf boven productiehuis Woestijnvis en de tv-zenders VIER en VIJF, aan Telenet bekend. Begin dit jaar werden de Belgische en Nederlandse activiteiten samengevoegd in een nieuwe bedrijfseenheid.