Europa wil strengere regels voor piloten

Piloten zouden niet meer alleen in de cockpit mogen zitten en zouden ook een "psychologische evaluatie" moeten ondergaan alvorens ze worden aangenomen. Dat zijn twee van de zes aanbevelingen die het Europees Agentschap voor Luchtvaartveiligheid (EASA) in een rapport doet na de crash van de Airbus A320 van Germanwings in maart.

Het EASA kreeg van de Europese Commissie de taak zich te buigen over de omstandigheden van de vliegtuigcrash, waarbij copiloot Andreas Lubitz het verkeersvliegtuig met 149 passagiers aan boord in de Franse Alpen liet neerstorten. Onderzoekers ontdekten dat de copiloot depressief was, wellicht vreesde voor zijn job, gezocht had naar manieren om zelfmoord te plegen en zijn ziekte verborgen had gehouden voor zijn werkgever.

Het EASA doet zes aanbevelingen in zijn rapport:

  • Het principe van "te allen tijde twee personen in de cockpit" moet in stand blijven
  • Voor piloten in dienst treden bij een luchtvaartmaatschappij moeten ze een psychologische analyse ondergaan
  • Luchtvaartmaatschappijen moeten steekproefsgewijs drugs- en alcoholcontroles uitvoeren
  • Er moeten een goed programma voor toezicht op aeromedische onderzoekers komen
  • Er moet een Europees aeromedisch dataopslagcentrum komen
  • Systemen voor ondersteuning van piloten moeten bij luchtvaartmaatschappijen op poten worden gezet

"Het gaat erom de uitwisseling van informatie te vergemakkelijken en eventuele niet aangegeven gezondheidsproblemen te achterhalen", zegt het EASA. Het agentschap heeft  naar eigen zeggen wel de nodige aandacht voor "het evenwicht tussen veiligheid en het medisch geheim".

Bevoegd eurocommissaris Violeta Bulc verwelkomt de resultaten. "Als er verbeteringen nodig zijn voor de Europese veiligheid en de veiligheidsregels of hun toepassing om ongevallen en andere incidenten in de toekomst te voorkomen, dan zullen we de noodzakelijke maatregelen treffen op Europees niveau", laat ze weten.