Weduwnaar krijgt as overleden vrouw in koffiepotje

Een 56-jarige Limburgse weduwnaar heeft een klacht ingediend tegen een begrafenisondernemer, omdat hij een deel van de as van zijn overleden vrouw kreeg in een koffiepotje. In april verloor hij zijn vrouw Miet, nadat ze thuis van de trap was gevallen. Hij dient nu pas een klacht in, omdat de begrafenisondernemer zich niet zou willen excuseren. De weduwnaar doet zijn verhaal in Het Belang van Limburg.

De familie wilde de as verdelen, zodat ze allemaal een aandenken hadden aan de 47-jarige overleden vrouw. In plaats van een discrete, serene container, kreeg de weduwnaar een deel van de as in een koffiepotje van het merk Nescafé. En dat was niet het enige opvallende feit.

"We hebben mijn vrouw in Hasselt laten cremeren, dat is allemaal perfect verlopen", vertelt de weduwnaar Klaas. "Later op de dag belde de begrafenisondernemer thuis aan. De nog warme urne met haar as werd zomaar aan onze jongste dochter gegeven. Zoiets kan je toch op een serenere manier aanpakken?"

"We wilden de as verdelen onder de familie en dus gingen we enkele dagen later de rest van de as ophalen. Het was pas in de auto dat ik zag dat het om een koffiepotje ging. Ik was zo van slag dat ik niet meer kon reageren. We hebben thuis allemaal zitten huilen."

"Ernstige beroepsfout"

De Autonome Raad voor het Uitvaartwezen noemt het incident met het koffiepotje een "ernstige beroepsfout". "Dat koffiepotje kan niet door de beugel", reageert woordvoerder Thomas Heiremans. "Je hebt kleine metalen potjes of steriele potjes zoals bij de apotheker, waarin je assen op een serene manier kan meegeven."

De klacht van de weduwnaar zal op de volgende bestuursvergadering van de raad worden besproken. "In het ergste geval kan de begrafenisondernemer uit de beroepsvereniging worden gezet, maar laat ons niet op de feiten vooruitlopen. We zoeken altijd naar een oplossing in overleg met de betrokken partijen."