Museum in LA deelt kunstwerken op sociale media om jongeren aan te trekken

Een museum in Los Angeles heeft een nieuwe manier gevonden om klassieke kunst weer aantrekkelijk te maken voor jongeren. Sinds kort deelt het museum foto's van zijn klassieke kunstcollectie op Snapchat. Speciaal aan die foto's zijn de verwijzingen naar de hedendaagse popcultuur die het museum er telkens bij plaatst.

Dat de meeste jongeren geen aandacht hebben voor lichtinval of kleurgebruik in schilderijen heeft ook het Los Angeles County Museum of Art in Amerika goed begrepen. Om jongeren wat warmer te maken voor klassieke kunst, deelt het museum kunstwerken via Snapchat, een socialemediaplatform voor foto's waarvan de gemiddelde gebruiker de leeftijd van 18 jaar heeft. Opmerkelijk: elk kunstwerk wordt geassocieerd met de hedendaagse popcultuur.

Van Hanson tot Beyoncé

Het is aan Lucy Redoglia, de sociale mediamanager van het museum, om die klus te klaren. Per week stuurt ze maximaal drie "snaps" de wereld in, waarbij een kunstwerk gekoppeld wordt aan een verwijzing uit de popcultuur. Ze doet dat door telkens één zin onder de foto te plaatsen.

Zo kreeg het portret van twee jonge vrouwen door de Engelse schilder Thomas Sully (1783-1872) een verwijzing naar de film "Mean girls". Ook zangeres Beyoncé en Hanson, een groep uit de jaren negentig, werden verbonden aan een van de 120.000 kunstwerken uit de collectie van het museum.

Lucy Redoglia geeft wel toe dat ze vaak verwijst naar popcultuur uit de jaren negentig. Een periode die voor de hedendaagse 18-jarige als bijna middeleeuws wordt beschouwd. "Niet alle gebeurtenissen uit de popcultuur zijn makkelijk te verzamelen",  vertelt ze aan Business Insider. "Maar ik hou de dingen zorgvuldig in de gaten, en volg hashtags wanneer ik kan."

Schilderijen die het weer voorspellen

En het blijkt te werken. Terwijl het aantal volgers op Facebook en Twitter relatief stabiel is, blijft het aandeel Snapchat-vrienden dagelijks groeien.

Steeds meer kunsthuizen maken gebruik van sociale media om hun eigen kunst op een jonge en humoristische manier in de verf te zetten. Een jonger publiek is immers nog steeds onontgonnen terrein. In het Verenigd Koninkrijk zijn er musea die dagelijks het weer voorspellen in de vorm van tweets. Daarbij gebruiken ze een schilderij dat het weer van de dag lijkt te weerspiegelen.

Kunsthistoricus Bendor Grosvenor verklaart zich voorstander van zulke initiatieven. "Waarom niet? Er is niets te verliezen en alles te winnen. Kunst kan niet worden gedevalueerd. De Mona Lisa siert allerlei presentatieplatformen zoals pizzadozen, maar wordt nog steeds beschouwd als een van de beste schilderijen aller tijden."