Gps begeleidt landingen op luchthaven Antwerpen

De luchthaven van Antwerpen krijgt vanaf december een nieuwe aanvliegprocedure. Daarbij landen vliegtuigen op basis van satellietgegevens, zo meldt luchtverkeersleider Belgocontrol donderdag. De bedoeling is de werkwijze snel uit te breiden naar de andere Belgische luchthavens.

Vliegtuigen landen traditioneel op basis van radiobakens op de grond, het zogenoemde ILS-systeem. De installatie van die bakens is echter een dure zaak en niet zomaar op alle landingsbanen mogelijk. Zo is de landingsbaan in Antwerpen maar in één richting met ILS uitgerust.

Het gebruik van satellietgegevens vormt een alternatief. "Er wordt een soort virtuele ILS gecreëerd op basis van gps-gebruik", klinkt het bij Belgocontrol.

Het nieuwe systeem - in technisch jargon een RNP-approach (Required Navigation Performance) - moet eerst en vooral de veiligheid verhogen. Zo zullen vliegtuigen ook bij lagere zichtbaarheid kunnen landen op banen zonder radiobakens. Het systeem vormt daarnaast een back-up voor de banen die wel met ILS uitgerust zijn.

Dankzij de satellietgegevens zullen vliegroutes ook nauwkeuriger berekend kunnen worden, wat goed is voor het milieu.

De RNP-approach werd in juli succesvol getest. In december doet het zijn intrede op de luchthaven van Antwerpen. Het kan alleen gebruikt worden door vliegtuigen en piloten die daarvoor gecertificeerd zijn.

Het is de bedoeling de techniek op korte termijn uit te breiden naar de andere Belgische luchthavens (Brussels Airport, Oostende, Luik en Charleroi). Als eerste zou Charleroi aan bod komen.

"Naast de toepassing van satellietgegevens voor landende vliegtuigen, zal dit gebruik ook steeds meer toegepast worden voor vertrekkende vliegtuigen en en-routeverkeer", besluit Belgocontrol.