Mediaconcern Sanoma duikt in de rode cijfers

Het mediaconcern Sanoma is in de eerste helft van dit jaar in de rode cijfers gedoken. Het Finse moederbedrijf van onder meer Story, Humo en Flair heeft een nettoverlies van 23,2 miljoen euro geboekt, tegenover een winst van bijna 109 miljoen euro een jaar eerder.
Nicolas Maeterlinck

Het bedrijf kampt vooral met tegenvallende prestaties in thuismarkt Finland. Die gaven vorige week al aanleiding om de winstverwachting voor heel 2015 te verlagen en die voor volgend jaar helemaal los te laten. In andere markten ligt Sanoma naar eigen zeggen "op koers".

De omzet daalde in de eerste jaarhelft met 12,6 procent tot 849 miljoen euro. De bedrijfseenheid Sanoma Media BeNe, waar de Belgische en Nederlandse activiteiten in zitten, kende volgens Sanoma een grotere winstgevendheid. De omzetgroei van Media BeNe was negatief, omdat in de portefeuille is gesnoeid.

Sanoma zal in België vooral vrouwenbladen uitgeven. Humo, Story, TeVe Blad en het maandblad Vitaya worden momenteel verkocht aan De Persgroep. Vorig jaar raakte ook de verkoop van de participatie in De Vijver Media, het bedrijf boven productiehuis Woestijnvis en de tv-zenders Vier en Vijf, aan Telenet bekend.