Wasbar overgenomen door Pizza Hut-uitbater

Wasbar, de combinatie van een wasserette en een café, is overgenomen door Top Brands, de eigenaar van Pizza Hut in België en Frankrijk. Dat maakten Wasbar en Top Brands donderdagavond bekend.
© VRT - Bart Musschoot

De Wasbar is een concept van twee Gentenaars, de 31-jarige Dries Henau en de 27-jarige Yuri Vandenbogaerde. Ze wonnen er in 2014 het tv-programma "Topstarter" op Eén mee. In dat programma werd de beste startende ondernemer van Vlaanderen gezocht.

Intussen zijn er van de Wasbar drie vestigingen. Na Gent volgden Antwerpen en Kortrijk.

Wasbar komt nu onder de vleugels van Top Brands, dat al 218 vestigingen van Pizza Hut en PAUL, een Frans bakkerijconcept, uitbaat. Henau en Vandenbogaerde behouden een participatie en blijven instaan voor de communicatie, pr, sociale media en sponsoring van Wasbar.

Originaliteit vs ervaring

"Wij zien veel potentieel in Wasbar", zegt Stef Meulemans, de CEO van Top Brands. "De originaliteit en de creativiteit van Dries en Yuri, gekoppeld aan de kracht en ervaring van Top Brands, is een winnende combinatie voor Wasbar."

Top Brands heeft grote plannen met Wasbar. "We waren al een tijd op zoek naar diversificatie. We hebben diverse merken bekeken en Wasbar sprong daar uit. Het is een uniek concept en we hebben grote plannen in onze thuislanden België en Frankrijk en zelfs daarbuiten", benadrukt Meulemans.

Klein miljoen omzet

Volgens Henau draait Wasbar een omzet van ongeveer 900.000 euro. De werknemers (6 fulltime, 4 parttime en 24 studenten) gaan mee over, bevestigen Wasbar en Top Brands. Top Brands heeft een omzet van 150 miljoen euro, 218 vestigingen en stelt ongeveer 3.500 mensen tewerk.

Er wordt niet gecommuniceerd over de prijs of de aandelenverdeling.