Fiscus haalt miljoenen op met herinneringstelefoontjes

De fiscus belt systematisch late betalers op om hen te herinneren aan hun belasting­verplichtingen. In de eerste vier maanden van 2015 bracht dat al 28 miljoen euro op, zo melden de kranten van Mediahuis.

In totaal kregen 21.055 bedrijven een telefoontje van de dienst voor schuldbeheer van de overheidsdienst Financiën. De bedoeling was hen ertoe aan te zetten om nog niet betaalde belastingen met spoed over te maken, waardoor de bedrijven konden ontsnappen aan de betaling van nalatigheidsinteresten en vervolgingskosten. Het is voor het eerst dat de dienst zo systematisch ondernemingen opbelt.

"Dienst aan de belastingplichtigen"

Als gevolg van de telefoontjes steeg het aantal betalingen met een vijfde tot een kwart. De fiscus inde daardoor tussen januari en april 28 miljoen euro.

"We gaan ervan uit dat ongeveer 10 procent of 2,6 miljoen euro zonder dat telefoontje nooit betaald zou zijn geweest", stelt Francis Adyns van Financiën. "Dat lijkt niet zoveel, maar u moet weten dat die dienst werkt met 13 mensen. Dus die mensen verdienen ruimschoots hun wedde. Het is ook een dienst die we bieden aan de belastingplichtigen want het alternatief is dure deurwaarderskosten die de belastingplichtigen moeten dragen."

Nog volgens Adyns kunnen de telefoontjes in de toekomst uitgebreid worden naar bijvoorbeeld de late betalers van de personenbelasting.