"Berichtjes sturen achter het stuur gevaarlijker dan drinken en rijden"

Bellen, sms'en of even Facebook checken achter het stuur is veel gevaarlijker dan rijden onder invloed, dat blijkt uit een nieuw rapport van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). Daarom gaat het BIVV na de zomer campagne voeren tegen het gebruik van de smartphone achter het stuur.

Bestuurders die met hun smartphone bezig zijn, lopen drie tot vier keer meer kans om bij een ongeval betrokken te raken, dan wie één glaasje te veel op heeft. Dat zegt Koen Peeters, woordvoerder van het BIVV, in Het Laatste Nieuws. Wie rijdt met één glas te veel op, en dus tussen de 0,5 en 0,8 promille in het bloed heeft, heeft 2,7 keer meer risico om bij een ongeval betrokken te raken.

Volgens het BIVV is de smartphone gevaarlijker dan de traditionele gsm. "Door het gladde oppervlak en de kleinere toetsen vergt het immers meer aandacht om een sms te versturen", zegt Koen Peeters, woordvoerder van het BIVV.

Vooral jongeren

Het onderzoek van de BIVV wijst ook uit dat vooral jonge bestuurders zich eraan bezondigen. Het gaat om meer dan de helft van de dertigers, terwijl het cijfer onder de twintigers zelfs oploopt tot 68 procent.

"Gsm-gebruik is vooral een probleem bij jongeren, maar uit het onderzoek is ook gebleken dat jongeren minder drinken en rijden dan veertigers. Het lijkt erop dat de gsm bij de jongeren het pintje heeft vervangen", aldus Koen Peeters.

Campagne tegen smartphonegebruik

Omdat gsm- en smartphonegebruik tijdens het rijden volgens het BIVV toch een heel belangrijk probleem is, komt er in het najaar een sensibiliseringscampagne. "Het is vooral een onderschat probleem, vandaar dat we met cijfers hebben willen aangeven hoe gevaarlijk het is om je gsm boven te halen terwijl je rijdt. Dit najaar lanceren we opnieuw een campagne rond afleiding. Een belangrijk deel daarvan zal gewijd zijn aan gsm-gebruik", zegt Peeters.

Dat sommige mensen nu zouden concluderen dat het beter is om om een glas te veel te drinken dan een sms te versturen achter het stuur is volgens Peeters absoluut niet juist. "Wie even een sms verstuurt op een traject van een halfuur maakt misschien één minuut lang vier keer meer kans op een ongeval. Wie daarentegen één glas te veel op heeft, heeft dat hele halve uur een 2,7 keer groter risico op een ongeval. Acties tegen alcohol blijven dus ook nodig."