Problemen Kanaaltunnel kosten transportsector 450.000 euro per dag

Het migrantenprobleem aan de Kanaaltunnel in Calais kost de Belgische transportsector minstens 450.000 euro per dag. Dat heeft transportfederatie Febetra berekend. Sommige vervoerders hebben dan ook besloten niet meer naar Groot-Brittannië te rijden of zoeken een alternatief.

Sinds enkele weken barst het probleem met migranten aan de tunnel onder het Kanaal uit zijn voegen. Vele honderden vluchtelingen proberen via de tunnel het Verenigd Koninkrijk te bereiken en die vluchtpogingen leiden tot lange wachttijden voor vrachtwagenchauffeurs. "Wanneer er geen problemen zijn aan de tunnel, bedraagt de wachttijd ongeveer 1,5 uur. De dagen dat er problemen zijn, hebben we met wachttijden van 24 tot 30 uur te maken", zegt woordvoerster Isabelle De Maegt van Febetra aan VRT Nieuws.

Het kostenplaatje voor de vervoerders begint stilaan serieus op te lopen. "Een uur wachttijd kost 60 euro. Vermenigvuldig dat met 25 uur wachttijd en je komt aan een bedrag van 1.500 euro. Stel dat er ongeveer 300 Belgische voertuigen per dag de tunnel nemen, dan kom je aan een bedrag van 450.000 per dag", berekent Febetra.

Bijna een half miljoen euro schade dus. "En dat is nog maar enkel voor de wachttijden", voegt De Maegt eraan toe. "Dat is exclusief schade aan de goederen, schade aan voertuigen, boetes voor het vinden van illegalen in de vrachtwagens en ook exclusief de boetes voor het overschrijden van rij- en rusttijden door het lange aanschuiven."

"Er is geen pasklare oplossing"

De transportfederatie roept haar leden evenwel niet op om de grensovergang in Calais nu te vermijden. "Dat is een zaak die elke vervoerder zelf moet afspreken met zijn klanten. Maar we stellen wel vast dat nog maar weinig vervoerders graag naar Groot-Brittannië rijden. Ze zeggen ons dat ze er niet meer naartoe rijden zolang de problemen in Calais niet zijn opgelost", laat Febetra weten.

Een echt alternatief voor de Kanaaltunnel is er evenwel niet echt. "Je kan de ferry nemen in Hoek van Holland of in Zeebrugge, maar de tunnel in Calais blijft de snelste manier. Voor de goederen die snel op hun bestemming moeten zijn, is er op dit moment jammer genoeg geen pasklare oplossing", besluit De Maegt.

Opnieuw honderden pogingen

Afgelopen nacht zijn er overigens opnieuw zo'n 1.700 pogingen van migranten geteld om via de tunnel naar Groot-Brittannië te trekken. Buiten de hekken van het terrein zijn 1.000 pogingen afgeweerd, op de site zelf werden nog eens 700 migranten geïntercepteerd die door de afscheiding waren geraakt.

Eén lid van de ordediensten raakte gewond aan het hoofd nadat een migrant een steen had geworpen. Het slachtoffer werd voor verzorging naar het ziekenhuis gebracht terwijl de dader, een Soedanees, werd opgepakt.