Brievenvolume Bpost gedaald

Bpost heeft zijn binnenlandse postvolume in het tweede kwartaal zien afnemen met 6,1 procent. De daling was groter dan in dezelfde periode vorig jarig (-5,1 procent). Het postbedrijf wijt dat onder meer aan de slechte resultaten in de reclamepost. Bpost zag zijn inkomsten met 2,6 procent afnemen tot 597,6 miljoen euro, wat iets minder is dan analisten hadden verwacht.

Volgens CEO Koen Van Gerven konden de sterke groei in pakketten (+12,6 procent binnenlands) en de beter dan geplande kostenbesparingen de impact op de winstgevendheid van de lagere overheidsvergoeding voor publieke dienstverlening en de slechte resultaten van de reclamepost beperken. Bpost verwacht een volumedaling van de binnenlandse post met 6 procent dit jaar, maar behoudt het vooruitzicht op een evenaring van de recurrente operationele winst van 2014.

Ook de ebitda (winst voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) van Bpost bleef met 159,8 miljoen euro in het tweede kwartaal onder die van vorig jaar (163,6 miljoen euro) én onder de verwachtingen van de analisten (163,3 miljoen euro). Volgens Bpost bleef de ebitda-daling beperkt dankzij kostenbesparingen van 12 miljoen euro. Tegenover een jaar eerder telde Bpost eind juni 829 voltijdse werknemers minder, om er nog 24.430 over te houden.