Internetverkeer NMBS slachtoffer van externe aanval

Het internetverkeer van de NMBS is het slachtoffer van een externe aanval. Dat laat het spoorwegbedrijf weten. Door de aanval ondervinden het betalingssysteem en de reisinformatie van de NMBS zware problemen. Reizigers hoeven daardoor geen verhoogd tarief te betalen als ze hun ticket op de trein kopen.

Sinds gisteravond zijn er problemen met het betalingssysteem van de NMBS, zowel op de website als aan de automaten in de stations. Ook de reisinfo op de website en via de applicatie ondervindt moeilijkheden. "Soms werkt het, soms werkt het niet", zegt woordvoerster Frieke Neyrinck.

Oorzaak is een "externe gedistribueerde aanval", laat de NMBS weten. De mensen van IT en de cybersecurity van de spoorwegen zijn momenteel met man en macht aan de slag om
de aanval het hoofd te bieden. Ze krijgen daarvoor hulp van het federale "Cyber Emergency Team".

Reizigers die door de problemen geen ticket konden kopen, moeten geen supplement betalen op de trein. Dat zal zeker nog tot morgenvroeg het geval zijn. Reizigers die op de trein een ticket willen betalen met een kredietkaart, kunnen dat overigens wel nog altijd. "Dat is een ander systeem en ondervindt dus geen probleem", legt Neyrinck uit.