Onderzoekers "kraken" Tesla Model S

Twee onderzoekers hebben met een laptop een Tesla Model S aan de praat gekregen, een elektrische luxewagen. Het duo moest wel fysiek toegang krijgen tot het dashboard. Nadat ze een virus installeerden konden ze de wagen ook vanop afstand stilleggen. Tesla heeft de software intussen geüpdatet.

Eén van de hackers is Kevin Mahaffey, mede-oprichter van het bedrijf Lookout, dat gespecialiseerd is in de beveiliging van computersystemen. De andere is Marc Rogers, een ontwikkelaar bij het bedrijf CloudFlare, dat allerlei tools ontwikkelt voor websites. Twee jaar lang gingen de programmeurs op zoek naar zwakke plekken in de software die Tesla gebruikt. De bedoeling? Nagaan wat de auto-industrie moet doen om moderne wagens beter te beveiligen.

Alvast goed nieuws is dat de twee fysieke toegang moesten hebben tot de wagen. Door een kabel in te pluggen op het dasboard konden ze het entertainmentsysteem hacken, waarna ze wel vanop een afstand de ramen konden openen, de remmen bedienen en de motor uitzetten. Dat alles terwijl de wagen langzaam aan het rijden was.

Eén van de problemen was dat Tesla gebruikt maakt van een vier jaar oude versie van Apple WebKit, dat gebruikt wordt om in de auto op het internet te surfen. Hackers misbruiken de kwetsbaarheid van WebKit wel vaker om toegang te krijgen tot computersystemen. In totaal vonden de researchers zes problemen met de software in de Tesla Model S. Ze werkten met Tesla samen om een oplossing te vinden.

Kwetsbaar

Twee weken geleden namen hackers de besturing over van een rijdende Jeep Cherokee. Beide voorvallen laten de keerzijde zien van nieuwe auto's. Die zitten vol elektronica en zijn vaak al verbonden met het internet.

Fiat-Chrysler, eigenaar van het merk Jeep, moest een dure terugroepactie organiseren om het probleem op te lossen. Bij Tesla volstond het om een update goed te keuren, door een optie aan te vinken op het dashboard.

Verslapt Tesla's innovatiedrang?

Tesla verkoopt elektrische wagens in het hogere marktsegment. Voor een Tesla Model S betaal je minimaal 75.900 euro. Binnenkort komt daar de Model X bij. Maar onzekerheden over de productie van de Model X spelen het bedrijf parten. Er zijn onder meer problemen met de zetels, waardoor de lancering op zich laat wachten. Ook is niet duidelijk of de toeleveranciers erin slagen om op korte termijn de nodige onderdelen te leveren.

Tesla toonde zich tot nu toe als een bijzonder innovatieve speler. Maar de voorzichtige taal van oprichter Elon Musk over de Model X en het naar beneden bijstellen van de verkoopprognoses voor 2015, gaven het beleggersvertrouwen een deuk. Het Tesla-aandeel viel vanmorgen met 7,3 procent naar beneden.