Staking in de Londense metro: Britten schuiven netjes aan voor de bus

Nog tot vrijdagmorgen ligt de Londense metro - de tube - volledig plat. De vakbonden zijn het niet eens over de werkvoorwaarden voor de nachtelijke dienstverlening, die normaal volgende maand van start gaat. Voor pendelaars is het extra lang aanschuiven.

Britse pendelaars waren vanmorgen al vroeg op pad. Maar zelfs vroege vogels waren eraan voor de moeite. Het openbaar vervoer zat eivol. Om chaos te vermijden, worden 250 extra bussen ingelegd. Aan bushaltes en belangrijke knooppunten staan meer dan 600 vrijwilligers en metropersoneel om reizigers informatie te geven.

Op de Thames zijn er extra "river buses". De treinen van de Docklands Light Railway (DLR) en London Overland rijden wel. En de stad voorziet ook in extra huurfietsen, voor wie zich op eigen kracht naar zijn of haar bestemming wil begeven. De "congestion charge", een bedrag dat automobilisten moeten betalen om Londen binnen te rijden, blijft gehandhaafd.

De 24 urenstaking is gisteravond begonnen. Het personeel van de Londense metro verliet vanaf 18.30 uur massaal de werkpost. Aanleiding voor de staking zijn de nieuwe werkschema's die worden ingevoerd om de reiziger een nachtelijke dienstverlening aan te bieden. Een gevolg van die roosteraanpassingen is dat er veel meer weekendwerk is.

"Onnozele staking"

De vakbonden zijn niet te spreken over de nieuwe werkschema's, die volgens hen de balans tussen werk en privéleven van het metropersoneel ernstig verstoren, met ingrijpende gevolgen voor de gezondheid.

London Underground biedt het personeel als compensatie een loonsverhoging van 2 procent en stelt ook premies voor voor wie nachtwerk doet. De Londense burgemeester Boris Johnson noemt dat een genereus aanbod en zegt dat er geen geld komt en dat hij niet wil onderhandelen zolang de vakbonden de reizigers gijzelen. In zijn geheel eigen stijl noemt Johnson dit een "onnozele" staking, omdat niemand langer moet werken dan vandaag al het geval is.

De Londense metro ...

  • Ging open in 1863
  • Vervoert jaarlijks 1,265 miljard reizigers
  • Laat treinen jaarlijks 76,2 miljoen km afleggen
  • Heeft een netwerk van 402 km
  • Heeft 430 liften in gebruik