Opnieuw passagiersschip gezonken

19 tot 25 augustus 1915: voor de Ierse kust is opnieuw een Brits passagiersschip tot zinken gebracht. Maar een ramp zoals met de Lusitania is vermeden, de meeste opvarenden konden gered worden.

Op 19 augustus heeft een Duitse onderzeeër opnieuw een Brits passagiersschip getorpedeerd. Het gaat om de Arabic van de bekende White Star Line.

Het schip voer van Liverpool naar New York toen het ten zuiden van de Ierse kust door een torpedo getroffen werd. Dat is vrijwel op dezelfde plaats waar drie maanden geleden de Lusitania door een U-boot werd gekelderd.

De zinkende Arabic, gezien vanuit een van de reddingssloepen. The Illustrated London News, 28 augustus 1915.

De Arabic zonk in tien minuten, maar door een vlotte reddingsoperatie werden de meesten van de 434 opvarenden gered. Er vielen 44 doden, waaronder slechts zes passagiers. Drie van de slachtoffers zijn Amerikanen.

The New York Tribune denkt dat het incident wel eens tot een definitieve breuk tussen de VS en Duitsland kunnen leiden. Op de voorpagina van de krant een fotot van de Arabic bij het vertrek uit New York voor zijn laatste reis (20 augustus 1915).

De Verenigde Staten hebben opnieuw uitleg gevraagd aan de Duitse regering. Na de ramp met de Lusitania had Washington geëist dat er geen passagiersschepen zonder waarschuwing zouden worden aangevallen.

Links, het Duitse antwoord in de praktijk op de eisen van de VS. Rechts, de Duitse admiraal von Tirpitz betreurt  dat er maar 54 slachtoffers zijn gevallen. The Brooklyn Daily Eagle, 20 en 22 augustus 1915.

Volgens Berlijn voerde de Arabic een zigzagbeweging uit toen ze in het zicht van de U-24 kwam. De commandant van de U-boot meende dat ze de bedoeling had de onderzeeër te rammen. Daarom werd zonder waarschuwing een torpedo afgevuurd.

Links, het incident zet de discussie tussen voor- en tegenstanders van een Amerikaanse deelname aan de oorlog weer op scherp. Rechts, het zinken van de Arabic een nieuw probleem voor de al sterk belaagde president Wilson. The Evening Star, Washinton, 24 en 26-08-1915.
Overlevenden van de scheepsramp, de twee rechts hebben hun reddingsvest als souvenir behouden. In het midden, kapitein William Finch heeft door zijn koelbloedig optreden veel levens gered. The Illustrated War News, 25-08-1915.

Omstreden Brits optreden tegen U-boot

Op de Ierse Zee, in de buurt waar eerder die dag de Arabic werd getorpedeerd, heeft zich een heel ander incident voorgedaan met een U-boot. De U-27 was aan de oppervlakte gekomen om het Brits koopvaardijschip Nicosian tegen te houden. Zes Duitsers gingen aan boord van de Nicosian en ontdekten aan boord munitie en muilezels, bestemd voor het Britse leger.

Het schip zou daarom met het kanon van de U-boot worden tot zinken gebracht, maar de opvarenden mochten eerst het schip te verlaten, overeenkomstig de internationale regels voor de oorlog op zee.

De U 27 en een deel van zijn bemanning. En een schets van het incident op basis van informatie van de kapitein van de Baralong.

Op dat moment naderde een schip met Amerikaanse vlag de Nicosian. Toen het nabij de U-27 was gekomen, hees het schip de Britse marinevlag en beschoot de onderzeeër met kanonvuur.

De Baralong zou een “Q-schip” zijn, een Brits oorlogsschip dat als koopvaardijschip vermomd is, met verborgen kanonnen en onder valse vlag, om zo de U-boten te lokken en uit te schakelen. De Royal Navy gebruikt dit nieuwe wapen al enkele maanden, maar houdt het bestaan ervan geheim.

Een eerst onder een reddingboot verborgen kanon op een Brits Q-schip.

De U-27 zonk meteen. Opvarenden die probeerden naar de Nicosian te zwemmen, werden vanuit de Baralong beschoten en gedood.

Vervolgens gingen gewapende mariniers van de Baralong aan boord van de Nicosian. Ze schoten de zes bemanningsleden van de U-27 die aan boord waren in koelen bloede dood.

Volgens getuigen wilde de bemanning van de Baralong de slachtoffers van de Lusitania en de Arabic wreken.

De Britse censuur heeft het incident willen doodzwijgen, maar Amerikaanse passagiers van de Nicosian hebben het nieuws gemeld aan de pers toen ze in de Verenigde Staten aankwamen.

"De kapitein van de Baralong vertelt het verhaal van zijn exploot aan de Britse koninklijke familie". Karikatuur in het Duitse Simplicissimus van 1 februari 1916, nadat de Britse regering geweigerd had zicht te excuseren voor het gebeurde.

Zeeslag in de Bocht van Riga

Van 8 tot 19 augustus vonden zeegevechten plaats langs de Baltische kust, ter hoogte van Riga. Met een aanval op Russische oorlogsschepen probeerde de Duitse vloot de val van de belangrijke havenstad Riga te vergemakkelijken.

Het Duitse leger heeft al een paar Russische havens op de Baltische kust veroverd.  

Het Russische schip "Sivoetsj" zou nog een vijandelijk schip tot zinken heben gebracht, terwijl het zelf aan het zinken was (Le Miroir, 5-9-1915).

De Russische vloot kreeg de hulp van enkele Britse oorlogsschepen. Bij de gevechten zijn aan beide zijden slechts enkele kleinere schepen verloren gegaan.

De Britten maakten met veel poeha bekend dat de Duitse slagkruiser Moltke’ getroffen werd door een torpedo uit een Britse onderzeeër. Het leek op een revanche voor de schade die de U-boten aanrichten… Maar de Molkte is blijven drijven en zal worden hersteld.

De "Moltke" in 1914
"Voor een keer is de Russische beer ook een succesvol visser". The New York Tribune, 25-08-1915.

Britten beschieten Zeebrugge

Britse oorlogsschepen hebben op 23 augustus de haven van Zeebrugge onder vuur genomen.

De Duitse Marine gebruikt de havens van Zeebrugge en Oostende voor haar duikboten.

Twee Britse schepen in actie voor de Belgische kust. Le Miroir, 28 november 1915.

De Britten proberen de sluizen te vernietigen die toegang geven tot het kanaal naar de haven van Brugge. Daar hebben de Duitsers grote loodsen voor hun duikboten gebouwd.

De aanval is uitgevoerd door monitors, kleine schepen met een geringe diepgang, maar met zware kanonnen. Hoewel er sprake is van precisiebombardementen vallen de resultaten tegen. De sluis is onbeschadigd.

Rechts, kaart met de positie van de Britse monitoren voor Zeebrugge. Rechts, rookgordijnen moeten verhinderen dat de Duitse kustbatterijen de Britse schepen kunnen bestoken. Uit Reginald Bacon, The Dover Patrol.

Waagstuk in de Golf van Izmir

In de nacht van 20 augustus is de Britse officier Guy D'Oyly-Hughes erin geslaagd vanap de duikboot E11, met de hulp van een vlot, aan land te gaan in de Golf van Izmir. Daar bracht hij een stuk van de spoorlijn Constantinopel-Bagdad tot ontploffing.

Eind mei was de E11 er al in geslaagd om via de Dardanellen en de Zee van Marmara tot in de Bosporus te varen. Voor Constantinopel bracht de duikboot een tiental Turkse schepen tot zinken. Dat veroorzaakte even paniek in de hoofdstad van het Ottomaanse rijk (Le Miroir, 7-11-1915).

Strandgenoegens in Oostende

Toeristen zijn er deze zomer niet in Oostende of elders aan de Belgische kust; zij mogen er zelfs niet komen. Maar Duitse mariniers nemen hun plaats in en genieten te volle van strand en zee (uit Welt im Bild, 29-9-1915).