"Visie en terugblik" in nieuw boek van minister van Cultuur Sven Gatz

Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD) heeft zijn nieuwe boek voorgesteld. In "Bekentenissen van een cultuurbarbaar" blikt hij terug op zijn eerste jaar als minister en zet hij zijn visie uiteen. Zo wil hij met het topstukkenfonds werken van jonge kunstenaars aankopen en houdt hij een pleidooi voor alternatieve financieringsmogelijkheden voor de cultuursector.
Jasper Jacobs

Gatz heeft zich voor zijn eerste pennenvrucht als minister niet vastgereden in eindeloos gefilosofeer over waar het met het cultuurbeleid naartoe moet, dixit zijn uitgeefster, maar hij trok in Vlaanderen op pad en bezocht cultuurtempels, parochiezalen, kunstenaars en artiesten. Daarvan is zijn boek voor een deel het relaas.

Tegelijk zet Gatz in acht thematische hoofdstukken zijn visie op cultuur uiteen. Op de boekvoorstelling ontkende de minister meteen dat de regering waarvan hij deel uitmaakt alleen maar een besparingsregering is. "We proberen ook hervormingen door te voeren."

Witboek

Gatz gaat onder meer in op het topstukkenbeleid. Zo vindt hij het "immoreel" dat Frankrijk en Nederland onlangs elk 80 miljoen euro op tafel legden om twee schilderijen van Rembrandt uit privébezit te halen. "Het is alsof wij 80 miljoen zouden betalen om Vincent Kompany terug naar Anderlecht te halen."

De minister wil het topstukkendecreet dan ook aanpassen en de beschikbare middelen inzetten om stukken van jonge kunstenaars te kopen. "Vlaanderen heeft niet echt een museum met een vaste collectiepresentatie van hedendaagse kunstenaars", schrijft Gatz in het boek. "Er is nochtans behoefte, zoals (Luc) Tuymans terecht aangaf, aan een toonplek voor zulke sleutelwerken."

In het boek pleit Gatz ook voor alternatieve financieringsmethoden voor de cultuursector. "Ik wil geenszins het systeem van subsidies in vraag stellen. Integendeel, ze zijn absoluut nodig", zegt de minister. Maar tegelijk ziet hij mogelijkheden voor privé-investeringen. Hij bereidt een witboek voor om het geheel van de aanvullende financieringsmogelijkheden voor kunst en cultuur in brede zin in kaart te brengen en zegt alvast veel te verwachten van de ontwikkeling van crowdfunding.

Jasper Jacobs