"Met Oekraïne in het achterhoofd wil men geen enkel risico nemen"

Volgens luchtvaartspecialist Luk De Wilde zullen de luchtvaartautoriteiten in de komende dagen wellicht richtlijnen uitvaardigen om het gebied te vermijden waarover de Russen kruisraketten richting Syrië sturen. "De kans dat er iets gebeurt, is heel erg klein, maar met Oekraïne in het achterhoofd wil men geen enkel risico nemen."

Het Europese luchtvaartagentschap EASA heeft enkele dagen geleden een waarschuwing uitgestuurd naar alle luchtvaartmaatschappijen die over Irak, Iran en de Kaspische Zee vliegen, nu Rusland zijn luchtoorlog tegen de rebellen in Syrië opvoert. Echte aanbevelingen zijn er voorlopig niet. Is dat nodig? Vormen de Russische Kalibr-kruisraketten effectief een gevaar voor de burgerluchtvaart?

"De kans dat zo'n kruisraket een vliegtuig zou raken, is uiterst klein", antwoordt luchtvaartexpert Luk De Wilde (foto). Kruisraketten vliegen namelijk vrij laag boven de grond, terwijl de lijnvliegtuigen boven het gebied op kruishoogte vliegen, zo'n 10.000 meter hoog in de lucht.

Toch verwacht De Wilde dat de luchtvaartautoriteiten snel zullen komen met richtlijnen om het gebied te vermijden, als een voorzorgsmaatregel. “Men is er deze keer snel bij, want na de ramp met vlucht MH17 is er wel wat kritiek gekomen, vooral op de ICAO (de luchtvaartinstantie van de VN, red.).” Die had meer kunnen doen om de ramp te vermijden, luidde het.

"Veiligheid is prioriteit nummer één"

Na het uitbreken van de oorlog was het luchtruim boven Oost-Oekraïne gesloten tot op een hoogte van 9.700 meter. Vlucht MH17 vloog daarboven, op een hoogte van 10.000 meter. “Niemand had echter rekening gehouden met luchtdoelraketten”, zegt De Wilde. Volgens hem wil men nu geen enkel risico nemen dat er opnieuw iets onvoorziens zou gebeuren.

Wat hij verwacht, is dat bepaalde sectoren zullen worden gesloten voor de burgerluchtvaart, dus niet het hele Iraanse of Iraakse luchtruim. Om een echt drukke route gaat het niet, meldt De Wilde. “Met Irak en in mindere mate Iran wordt nu al extra voorzichtig omgegaan. Bepaalde luchtvaartmaatschappijen maken al kleine omwegen.”

Afhankelijk van de omweg schat De Wilde de vertraging die langeafstandsvluchten zouden oplopen op 15 à 20 minuten, wat natuurlijk ook extra brandstofverbruik met zich meebrengt. "Veiligheid is evenwel de prioriteit nummer één, dus de maatschappijen zullen daar geen probleem van maken."