Europese agentschap waarschuwt burgerluchtvaart voor Russische raketten

Het Europese luchtvaartagentschap EASA heeft een waarschuwing uitgestuurd naar alle luchtvaartmaatschappijen die over Irak, Iran en de Kaspische Zee vliegen, nu Rusland zijn luchtoorlog tegen de rebellen in Syrië opvoert. Het land gebruikt langeafstandsraketten en die zouden een gevaar kunnen vormen voor lijnvliegtuigen.
Een schip van de Russische vloot in de Kaspische Zee vuurt Kalibr-kruisraketten af richting Syrië.

Rusland maakte afgelopen week bekend dat het voor het eerst raketten op Syrische doelen had afgevuurd vanop schepen in de Kaspische Zee. Daarbij zouden volgens westerse bronnen ook raketten in Iran zijn neergekomen, maar dat wordt door de Russen ontkend. De Russische Kalibr-kruisraketten (foto onder) leggen een traject van ruim 1.500 kilometer af over het luchtruim van Iran en Irak voor ze hun doelen bereiken in Syrië.

De EASA (European Aviation Safety Agency) waarschuwt nu de Europese luchtvaartmaatschappijen, want de raketten kruisen de drukke vliegroute tussen Europa, het Midden-Oosten en Azië. De waarschuwing werd op 9 oktober uitgestuurd. "Voor de raketten Syrië bereiken, kruisen ze het luchtruim boven de Kaspische zee, Iran en Irak, waar ook transportroutes liggen voor lijnvliegtuigen", aldus de organisatie met zetel in Keulen.

Nog geen aanbevelingen

De luchtvaartmaatschappijen tekenen onder meer op basis van de veiligheidsbulletins van de EASA hun vliegroutes uit. Het agentschap beklemtoont dat ze dit keer nog geen specifieke aanbevelingen heeft gedaan over wat luchtvaartmaatschappijen zouden moeten doen. Mogelijk komen die aanbevelingen er wel als er informatie komt over de toestand in de regio.

Volgens de Duitse krant Die Welt heeft alvast de Franse luchtvaartmaatschappij Air France zijn vliegschema aangepast boven Iran en de Kaspische Zee, maar dat is niet bevestigd. De Europese luchtverkeersleider Eurocontrol maakt voorlopig geen melding van een verandering in de gebruikte routes.

Eurocontrol, dat de situatie nauw opvolgt, en de ICAO (International Civil Aviation Organization), de bevoegde instantie van de VN, zouden wel plannen voorbereiden voor het geval dat er extra maatregelen nodig zijn. Zo'n 800 vluchten per dag kunnen getroffen worden als de route onveilig verklaard zou worden.

Extra waakzaamheid sinds MH17

Sinds het neerstorten van vlucht MH17 van Malaysia Airlines boven het oosten van Oekraïne, is de sector meer op zijn hoede bij vluchten boven oorlogsgebied. Bij die ramp kwamen 298 mensen om het leven. Het vliegtuig werd wellicht neergehaald door een BUK-raket, een luchtdoelraket van Russische makelij.

FOTO: De Russische 3M-54 "Kalibr"