"Raket die MH17 neerhaalde, kwam uit Oekraïens rebellengebied"

Vlucht MH17 van Malaysia Airlines die vorig jaar werd neergehaald boven het oosten van Oekraïne, is neergeschoten door een raket die werd afgevuurd uit gebied dat door de pro-Russische rebellen werd gecontroleerd. Dat is de conclusie van het eindverslag van een internationale commissie. Alle inzittenden zouden ook meteen overleden zijn.

Op 17 juli vorig jaar werd de Maleisische Boeing-777 boven het oosten van Oekraïne neergehaald tijdens een vlucht van Amsterdam naar de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur. Alle 298 inzittenden zijn daarbij gedood, de meesten waren Nederlanders.

Vandaag wijst het eindverslag van een internationaal onderzoek naar de ramp onder Nederlandse leiding de pro-Russische rebellen in Oost-Oekraïne indirect met de vinger. Het rapport is vandaag in Nederland voorgesteld aan de families van de slachtoffers.

Het toestel is neergehaald met een Russische luchtdoelraket van het type Boek. Die zou na studie van de inslag in het vliegtuig afgevuurd zijn op een aantal mogelijke plaatsen die volgens de onderzoekers allen lagen in gebied dat toen door pro-Russische rebellen werd gecontroleerd.

De raket is net links van de cockpit ontploft en heeft de cockpit van het vliegtuig afgescheurd. De piloten waren meteen dood en ook de inzittenden in de rest van het vliegtuig moeten vrijwel meteen dood geweest zijn, omdat er in het toestel geen zuurstof meer was.

Opvallend is dat het onderzoek niet direct de schuld legt bij de pro-Russische rebellen, omdat ze geen mandaat had om de schuldvraag te beantwoorden.

"Luchtruim had gesloten moeten worden"

Naast de details over de inslag van de raket, de herkomst daarvan en het lot van de slachtoffers, heeft de onderzoekscommissie ook bredere kritiek.

Zo had het luchtruim boven het oorlogsgebied in het oosten van Oekraïne gesloten moeten worden en de commissie begrijpt niet waarom dat in de gegeven omstandigheden niet is gebeurd. Na de ramp met vlucht MH17 is dat wel gebeurd in Oost-Oekraïne, maar toen was het uiteraard te laat.

De onderzoekers roepen zowel staten in een conflict of luchtvaartmaatschappijen op om meer te doen voor de veiligheid van de burgerluchtvaart. Zo zouden maatschappijen meer duidelijke informatie moeten geven aan de passagiers over de routes die ze gebruiken.

De voorstelling van het rapport vond plaats met op de achtergrond een deels uit de wrakstukken gereconstrueerd toestel.