Consortium trekt concessieaanvraag voor energieatol in

De plannen voor een energieatol in de Belgische Noordzee worden minstens met een aantal maanden uitgesteld. Het consortium THV iLand heeft zijn concessieaanvraag ingetrokken. Het wil binnen een paar maanden met een nieuw businessplan komen. "Reculez pour mieux sauter", aldus iLand-directielid Johan Maes.

Staatssecretaris voor de Noordzee Bart Tommelein (Open VLD) had eind september al gezegd dat hij de regering zou voorstellen om geen concessie toe te kennen voor het energieatol op zee. Tommelein twijfelde aan de haalbaarheid van het project en vreesde een hogere energiefactuur.

Na overleg met Tommelein heeft het consortium besloten de concessieaanvraag helemaal in te trekken. "We zijn volop bezig met een update van ons businessplan, maar dat lukt niet binnen de termijn die de regering vraagt", zegt Maes. "Daarom trekken we de concessieaanvraag nu in."

Dat betekent niet dat het consortium de plannen in de vuilbak gooit. "We zijn ervan overtuigd dat we binnen enkele maanden een nieuw en beter dossier zullen kunnen indienen", klinkt het. Maes verwijst naar twee elementen - het plan-Juncker en de nieuwe elektriciteitswet waar minister Marie-Christine Marghem (MR) aan werkt - "die het bedrijfsplan gunstig kunnen beïnvloeden". "Als die parameters inderdaad gunstig evolueren, zullen we een nieuwe concessieaanvraag indienen." Dat zou iets voor het voorjaar van 2016 zijn.

Het consortium zal van de komende maanden ook gebruik maken om te werken aan een lokaal draagvlak voor het project. In De Haan is er heel wat protest tegen de plannen om voor de kust, ter hoogte van de Wenduinebank, een ringvormig eiland te creëren voor de tijdelijke opslag van energie afkomstig van windmolens op zee.

Het consortium iLand omvat behalve de baggergroepen DEME en Jan De Nul ook Electrabel en de overheidsfondsen PMV, SRIW en Socofe.